Els Pastorets de Mataró tornen a ser els Pastorets de Mataró. Foto:  Josep Mª Augé Fradera
Notícies relacionades
Els Pastorets de Mataró tornen a ser els Pastorets de Mataró. Foto: Josep Mª Augé Fradera

Cugat Comas

Els Pastorets de Mataró tornen a ser els Pastorets de Mataró

La Sala Cabanyes programa 8 representacions del gran clàssic nadalenc, sota la batuta de Marc Abril i amb una feminització de diferents personatges

Ciutadans de Mataró: els Pastorets tornen a ser els Pastorets. No hi ha cap altre element propi de Nadal que tingui ni la història ni la vàlua patrimonial de l’Estel de Natzaret de la Sala Cabanyes. Se’ls considera, per envergadura (fins a 300 persones mobilitza), funcions i història com els millors de Catalunya. I si no ho són tant ens fa, són patrimoni cultural de la ciutat que sempre se’ls ha fet seus. En la penútlima recuperació de l’any d’anar-li remuntant el partit a la Covid (la darrera serà per cap d’any amb l’Oca) aquest Sant Esteve s’apujarà el teló i apareixerà el famós llibre. S’obrirà la tapa i s’esdevindrà l’obra tal i com era, tal i com és. Amb el format tradicional, sense l’invent-resum dels darrers dos anys.

Marc Abril agafa el relleu a Coral Consegal al capdavant de l’obra. Abril ja va dirigir l’espectacle entre els anys 2015 i 2017 i, ara, se’n fa càrrec per segona vegada.En la direcció musical, Genís Mayola dirigeix una orquestra de 17 músics que interpreta les partitures dels mestres Enric Torra i Felip Vilaró i mossèn Miquel Ferrer. Les coreografies d’aquesta edició dels Pastorets han anat a càrrec d’Esther Ariño, Alba Carbonell, Cristina Castellà i Anna Pons.

El públic que assisteixi aquest Nadal a la Sala Cabanyes per veure Els Pastorets es retrobarà amb alguns dels trets característics de l’espectacle que no s’han pogut veure en les darreres edicions, com són els decorats, alguns efectes especials i les escenes de masses.Aquest any, a més, Els Pastorets presenten algunes novetats com són el canvi d’alguns personatges secundaris, fins ara interpretats per homes, que passen a ser interpretats per dones. D’aquesta manera, s’aconsegueix equilibrar el nombre de personatges que interpreten homes i dones, que fins ara havia estat molt descompensat.

En Jonàs i en Mataties, els dos 'tontos'. Foto: R. Gallofré

En Jonàs i en Mataties, els dos 'tontos'. Foto: R. Gallofré

 

Tots els mecanismes tornen a funcionar

Després de dos anys aturats, tots els mecanismes que fan possible cada representació dels Pastorets arriben a Nadal perfectament greixats si bé van començar grinyolant. “Ens ha costat agafar la dinàmica després de dos anys però finalment ens ha sorprès la gent que al final tenim participant. Veiem que hi ha ànims i això és molt important a nivell social de l’entitat”, explica Marc Abril. Els Pastorets no són comparables, per embelum total, amb la resta de muntatges de la Sala. Els Pastorets fan la Sala i la Sala existeix per fer els Pastorets. Per això tornar al format tradicional ha estat un repte i alhora una fita.

Els dos anys anteriors, amb l’espectacle versionat, es noten en la proposta d’aquest any? “De tot s’aprèn, oi tant. En molts àmbits hem hagut de repensar moltes coses i trencar esquemes i veure que hi ha coses que es poden fer. Per exemple, la durada amb la que busquem un espectacle més lleuger, més adequat al món actual. Hem intentat anar més enllà aprofitant l’aprenentatge”, explica el director.

La feminització de part del repartiment

Dels dos anys passat també s’ha insistit en una feminització del repartiment, passant d’home a dona diferents personatges. “La balança estava clarament decantada i ho hem equilibrat, passant molts masculins a femenins. Com a directors tenim la llibertat de fer aquesta proposta i mirar de fer canvis, crec que també s’ha perdut la por a aquestes apostes”, explica Marc Abril.

L'artista Néfer, el seu cartell dels Pastorets i el director Marc Abril
L'artista Néfer, el seu cartell dels Pastorets i el director Marc Abril. Foto: Fiona Llorens

 

Bona part del públic dels Pastorets és fidel, d’any a any. Que no pateixi que no hi ha pas canvis bruscos. “Són canvis molt naturals que veus sense problemes, la història també dels Pastorets és plena d’incorporacions que de seguida ens les prenem com una cosa pròpia” raona el director que a més defensa que “poder jugar una mica mantenint l’essència i l’estructura és el que dóna llibertat als nous directors, una mirada diferent meva no té perquè quedar amb qui vingui després, no lliga de mans als següents. Si els Pastorets de Mataró fossin intocables no farien falta directors!”.

Atenció: 8 representacions

Per com cau el calendari també com aposta de prudència, Sala Cabanyes ha programat 8 representacions dels Pastorets en lloc de 10 com era habitual. “Veiem que hi ha una certa crisi de públic en general i 8 dates són suficients”, explica Abril que avisa que “les entrades s’estan venent a bon ritme”. Per tant si encara no es tenen, convé treure l’agenda i sobretot comprar-les. Que els Pastorets tornin a ser els Pastorets també requereix que Mataró se’ls faci seus.

Els Pastorets de Mataró

Dies de representació:    

  • Dilluns, 26 de desembre de 2022, a les 19.00 hores
  • Diumenge, 1 de gener de 2023, a les 19.00 hores
  • Divendres, 6 de gener de 2023, a les 19.00 hores
  • Dissabte, 7 de gener de 2023, a les 19.00 hores
  • Diumenge, 8 de gener de 2023, a les 17.00 hores
  • Diumenge, 15 de gener de 2023, a les 17.00 hores
  • Dissabte, 21 de gener de 2023, a les 19.00 hores
  • Diumenge, 22 de gener de 2023, a les 17.00 hores

Lloc: Sala Cabanyes (La Riera, 110-120)

Preu:18€ (platea) / 14€ (amfiteatre)

Venda de localitats: https://entrades.salacabanyes.cat/Espectacle/ShowId/20538/els-pastorets-de-mataro

Comentaris (1)

Fiona Llorens Rovira Fa 1 mes
La última foto és feta per mi

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • C/ Sant Benet,16-18 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telf:93 790 45 46
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive