Pastorets ball de les pedretes. Foto: R.Gallofré
Pastorets ball de les pedretes. Foto: R.Gallofré

Cugat Comas

Sacsejada musical als Pastorets: menys músics però més so

Sala Cabanyes encarrega a Joan Vives, un dels principals arreglistes i directors musicals del país, la revisió de tota la música dels Pastorets de Mataró

Els Pastorets de la Sala Cabanyes són cada any iguals i cada temporada diferents. Passen els anys, els directors, les fornades d’intèrprets. Es modernitzen uns aspectes, se’n mantenen aferrissadament d’altres. Es restauren decorats o es canvien els vestuaris. Les coreografies del pròleg un any són d’una manera i el següent cicle d’un altre. Però si hi ha un element impertorbable, definitori i identificatiu dels Pastorets de Mataró, més enllà del múscul social que els fa possibles, convindrem que és la música. 

La gent se sap de memòria que se’ns ha mort l’ase o que els pastorets amb alegria se’n van tots cap a Betlem però a sota dels cants hi ha la música en sí, el que sona, l’orquestra. Amagada al fossat, però hi és i és el nervi de tota la representació. A la música i a l’orquestra els ha arribat aquest anys els vents de canvi que de tant en tant sacsegen ‘L’Estel de Natzaret’. Contra allò tan manit del ‘renovar-se o morir’, els Pastorets han preferit esquivar el segon verb aprofundint en el primer.

Joan Vives David Ruano 1170x781
Joan Vives. Foto: David Ruano - SGAE


Una renovació en mans d’un primera espasa

La música dels Pastorets -que arrenquen temporada el diumenge 17 de desembre, que tornen a estar dirigits per Marc Abril i que òbviament tornen a programar 10 funcions per consolidar-los com els millors de Catalunya- no s’ha sacsejat de qualsevol manera. Més aviat tot al contrari. La Sala Cabanyes va voler posar-se en les millors mans i ja abans d’aquest 2023 va anar a buscar a Joan Vives Sanfeliu, un dels millors directors musicals del país. L’encàrrec era clar: s’havia d’arranjar de nou tota la part musical, calia mantenir-ne l’essència i no fer canvis bruscos a allò que tothom ha cantat sempre igual i -i aquí ve el tall- calia aprimar l’orquestra que toca en cada funció. Els Pastorets de Mataró no es podien seguir permetent una orquestra de tants intèrprets. I de la necessitat se’n va voler fer virtut.

El propi Joan Vives admet que de d’entrada l’encàrrec el va espantar. “Els Pastorets de Mataró són llargs, hi ha fins a 60 números musicals. Vaig venir-los a veure, vaig prendre notes i vaig començar a treballar en la reoquestació i la reharmonització de tota la part musical”, explica. L’encàrrec anava amb un mandat clar: “la condició que em van posar era que les melodies vocals no les havia de tocar, que podia canviar l’acompnyament però no interferir en les melodies”.

Vives assegura que l’encàrrec va suposar-li una feinada de molt temps però que està content del resultat. “Els nous arranjaments és com si omplissin més. Hem buscat una nova sonoritat que permeti perllongar la història dels Pastorets i la seva música”, resol. Encara no sap quan (aquest Nadal ha de dirigir el concert de Sant Esteve) però avisa que vindrà a Mataró a veure i sobretot escoltar-se aquests Pastorets dels que ha renovat el so.

Genís Mayola, dirigint la música dels Pastorets. Foto: @bautadivori
Genís Mayola, dirigint la música dels Pastorets. Foto: @bautadivori

 

Menys músics que fan més so

L’encarregat d’aplicar el canvi musical que ha parit Joan Vives serà Genís Mayola que torna a ser el director musical dels Pastorets. El mataroní està convençut que el canvi serà a millor. “La feina que ha fet en Joan està feta amb molta estima, amb molt de cor. El resultat amalgama molt i dona molta qualitat sonora. S’ha remirat la música perquè duria dècades, és el retoc dels arranjaments amb més cara i ulls que s’ha fet mai: ha millorat la partitura dels Pastorets”, explica amb decisió.

A la pràctica, els canvis poden resumir-se en l’aprimament del número de músics de 17 a 12, en la línia de la sostenibilitat econòmica que es buscava. S’han reduït sobretot instruments repetits i s’ha introduït com a novetats un segon teclat a afegir al que ja hi havia i percussió electrònica. “Ha de quedar clar que els instruments substituïts hi són, a través del teclat i que la música segueix sent tota en rigorós directe i sense res pregravat. El resultat crec que és magnífic perquè hi ha menys músics però sonen més, com si fossin quaranta”, diu Mayola.

El resultat d’aquesta metamorfosi, a partir del primer dia que s’alci el teló dels Pastorets. Com tot al voltant de la Sala -i més si és amb motiu de l’Estel de Natzaret- serà matèria de tertúlies a la platea, entre bambalines o a taula durant aquest Nadal. Tant el propi Vives com Mayola estan convençuts que el que s’ha fet és una millora de la part musical. “Sona molt bé, com un musical”, diu el director mataroní.

Que xiuli l’huracà, doncs, i a veure com sonen aquests nous Pastorets de sempre. 
 

Comentaris (1)

Bé! Fa 3 mesos
Això no és adulterar els Pastorets, és fer el que sempre s'havia fet al temps d'Enric Torra -compositor i Director- i Jaume Colomer -en la lletra i sobre l'escenari-. Cada any introduïen novetats, esmenaven coses antigues i n'incorporaven de noves. El que funcionada, ho deixaven, i el que no, ho treien. Hi havia un públic que repetia cada any només per anar a veure quines eren les novetats de la temporada. És l'essència dels Pastorets, que sempre són els mateixos però mai no són igua

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive