La Chana: la Deessa del Compàs diu adéu des de Mataró
La Chana: la Deessa del Compàs diu adéu des de Mataró

Capgròs.com - ACN

La Chana: la Deessa del Compàs diu adéu des de Mataró

Entrades a la venda del recital de comiat de la bailaora mataronina La Chana, de 75 anys el 4 de juny

La bailaora Antonia Santiago, més coneguda com La Chana, tanca la carrera artística amb “tristesa” en un concert el 4 de juny a Mataró. “Ho deixo perquè tinc 75 anys i mig i són molts”, ha explicat en una entrevista amb l’Agència Catalana de Notícies (ACN).  Al llarg de la seva llarga trajectòria, la Chana ha ofert espectacles basats totalment en la improvisació. “El que em mana és l’ànima, l’esperit”, ha concretat. S’acomiadarà dels escenaris en un concert acompanyada per El Pele, Antonio Canales, La Talegona i el Yiyo. Santiago ha lamentat la manca de reconeixement que ha rebut al llarg dels anys com a artista de flamenc a Catalunya. “A Barcelona el que és d’Espanya i les rodonetes (del flamenc) i tot això no els cau gaire bé”, ha dit.

  • L’actuació de comiat serà el 4 de juny al Monumental de Mataró i ja hi ha entrades a la venda. Clica aquí.

“Em sento malament, trista i penso que és mentida sabent que és veritat. Encara no em crec que tingui 75 anys”, ha comentat respecte el concert que suposarà el final de la carrera artística. “Quan vaig llegir que La Chana actuaria per últim cop vaig plorar i em va calar fons”, ha comentat.

El concert de Mataró

En el concert de Mataró “ningú sap que hi farà” perquè com és habitual en el flamenc la improvisació en serà una part important. De fet, l’artista no acostuma a preparar les actuacions i la marquen les emocions i l’espontaneïtat amb la seva característica velocitat, joc de peus i so inigualable. “Amb els balls a vegades penso que faré un pas però dubto de si ja l’he fet. En aquell moment estic venuda. A cada actuació surt la veritat de mi mateixa”, ha comentat.

29383798 fa04 42f5 a8fd 9758cbb33fc7

La Chana, durant l'entrevista amb l'ACN

L’actuació final a Mataró estarà dirigida per Ángel Rojas. Segons han explicat, comptarà amb una posada en escena “magnífica” que, a través d’un treball d’il·luminació i projeccions, traslladaran els espectadors a l’univers creatiu de la Chana. La producció es va estrenar al Teatre Fernán Gómez Villa de Madrid el 2017 i va passar per l’Hospitalet de Llobregat i Londres.

D'orígens humils, l’artista ha tingut una vida “on hi ha hagut de tot”: “Satisfaccions, períodes llargs molt amargs i una família en contra”. El seu context vital li va condicionar un esperit de lluita que ha compaginat amb un entorn que no li ha posat fàcil”. “Ho he tingut tot a la contra”, ha explicat. De fet, en la societat gitana on pertany ser ballarina estava mal vist i la seva família s’hi oposava. “Al poble gitano encara l’home és l’home”, ha recordat l’artista.

La deessa del compàs


Coneguda com la ‘deessa del compàs’, ha lamentat que el flamenc estigui més reconegut a nivell mundial que a l’Estat. “Aquí no li donem el valor que té i a Barcelona molt menys”, ha apuntat. La Chana ha parlat de locals barcelonins com el Tablao Cordobes i ha criticat que no s’hi doni importància. Ha destacat el paper fet pel local i ha criticat que no se li hagi fet “cas”.

Per la bailaora la manca de reconeixement del flamenc a Catalunya es produeix perquè hi ha catalans a qui no agrada aquells aspectes que representen la imatge d’Espanya. “Hi ha catalans a qui no agrada l’idioma, ni els toros ni altres coses que són d’Espanya”, ha destacat. En aquest sentit, ha reconegut que és més difícil fer flamenc a casa nostra perquè té menys “acceptació”.

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive