L’art com a motor contra l’oblit, com a arma per preservar l’esperit d’una identitat perduda. Aquesta és la idea subjacent de Somorrostro, el darrer muntatge de la companyia Trànsit, resident a Mataró, que dóna el tret de sortida aquest dissabte, dia 5, a una nova Temporada estable de teatre i dansa del Monumental. L’obra pren el nom del barri de Somorrostro de la Barceloneta dels anys 50, un poble de barraques amagat en el teixit barceloní, habitat per ciutadans immigrants en situació de forta penúria, del qual van sorgir grans expressions artístiques com la de l’excepcional bailaora Carmen Amaya. El barri, com tots els poblats de barraques barcelonins, va ser enderrocat, i tota la cultura que d’ell en sortia, fruit de les condicions tan peculiars de l’urbanisme i de la gent que l’habitava, també va desaparèixer. Però la identitat i l’esperit que n’emanava encara es pot recuperar a través de l’expressió artística. Aquest és el repte que s’han proposat des de Trànsit. Somorrostro es va poder veure a finals de l’estiu passat al teatre Romea de Barcelona, juntament amb un espectacle més purament flamenc, Paso distinto, de la mateixa companyia mataronina.
Somorrostro és un nou pas endavant de Trànsit, fundada per Maria Rovira a Mataró l’any 1985. La seva trajectòria acumula una vintena d’obres, entre les quals destaquen coreografies com El Joc, Mandala, o Trans 20. Després de tenir seu a Barcelona i de diverses estades de Rovira a l’estranger, Trànsit es va convertir en companyia resident a Mataró l’any 2006. Des de llavors ha presentat obres com El Salt de Nijinsky, Les Dones de Shakespeare o Dèsir, que encara manté en gira juntament amb Somorrostro. La música d’aquests darrers espectacles, inclòs el que presenten al Monumental, ha anat a càrrec de Javier Gamazo, que també ha creat les partitures d’obres de directors com Calixto Bieito o Magda Puyo.
Com és habitual, els espectadors podran conèixer més secrets de l’obra en l’activitat “un cafè amb...”, dues hores abans del muntatge. En aquest cas la xerrada comptarà amb Maria Rovira i el ballarí Daniel Rosado, a més del propi Javier Gamazo.
Dissabte, dia 5. A les 9 del vespre al teatre Monumental. A les 7 de la tarda, 'Un cafè amb...' al mateix teatre
-
Obres d'alta volada
Somorrostro marca l'inici de la nova temporada del Monumental, en què l'IMAC ha decidit no escatimar recursos. D'aquí a una setmana, per exemple, serà el torn de Petits crims conjugals, Ramon Madaula i Laura Conejero, en un text d'Eric Emmanuel Schmitt. La següent cita arribarà de la mà del director Júlio Manrique. Es tracta de L'hort dels cirerers, una de les grans apostes de la tardor teatral barcelonina. De cara a l'abril el Monumental acollirà l'obra Gata sobre teulada de zinc calenta, una nova lectura del text de Tennesse Williams a càrrec d'Àlex Rigola. El mateix mes viurà el retorn de la dansa a Mataró amb The Room, de Thomas Noon Dance. La directora Carol López presentarà Desclassificats en el mes de maig, amb Emma Vilarassau i Toni Sevilla. Finalment, la temporada es clourà amb Teoria de Catàstrofes, amb text de Toni Cabré i direcció de Moisès Maicas. La programació teatral d'aquests primers mesos de 2011 es completa amb el cicle de petit format de Can Gassol, que presenta quatre obres, i el cicle Butaka dedicat al públic juvenil.
Una escena de Somorrostro
Comentaris