Concert monumental el que promou el Foment aquest diumenge, dia 30 de març. La peça que s’interpreta ho mereix. Es tracta d’Un Rèquiem Alemany, una de les peces més conegudes de Johannes Brahms i de la música clàssica en general. Per portar-la a terme, calen molts efectius. Per això, s’uniran fins a set cors, acompanyats d’una de les formacions de més prestigi del país, la Simfònica del Vallès. Tots plegats, a l’escenari del Monumental, ja que el Foment quedaria petit per a una cita d’aquesta envergadura.
Un Rèquiem alemany (Ein deutsches Requiem) Op.45 de Johannes Brahms no és pròpiament un Rèquiem en el sentit litúrgic; no té cap relació amb la Missa de difunts, ni tan sols té una intencionalitat sacra. Com es ¡desprèn del seu títol no es tracta d'un simple Rèquiem, sinó d'Un Rèquiem alemany, és a dir, "a la manera de Rèquiem al gust alemany". Podria dir-se que és una cantata fúnebre amb certes evocacions de l'oratori, una obra més concertística que religiosa. Representa un cant a la mort i a la resurrecció dedicat a la memòria de la seva mare i a la de Schumann. Està escrit per a soprano, baríton, cor mixt i orquestra. Un Rèquiem alemany conté part de la música més inoblidable i commovedora del compositor. Després de les tres primeres parts, de to ombrívol i dramàtic, la quarta, que és el nucli emotiu, crea un cert contrast de serenitat, que es troba també en la cinquena part, amb els seus magnífics sols de soprano. Molt complex en la seva organització, la sisena, on s'alternen baríton i cor, acaba amb una fuga. La setena part recupera material de la primera per donar sentit de tancament. Mitjançant l'ús de fugues corals (en la segona i la sisena part), Brahms evoca deliberadament l'esperit de les obres corals sacres de Bach.
Els participants
· Orquestra Simfònica del Vallès
· Cor Ciutat de Mataró
· Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida
· Cor de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona
· Cor de Cambra de Granollers
· Coral la Mixta d’Igualada
· Coral Canigó de Vic
· Cor de Cambra de la Diputació de Girona
-
Comentaris