Judith Vives

Que el seu nom no s’esborri de la història

El cas de Las trece rosas -tretze noies, la majoria d'elles menors d'edat, que van ser afusellades tot just acabada la Guerra Civil- exemplifica molt bé la persecució i les represàlies indiscriminades que es van produir durant el règim franquista. Emilio Martínez Lázaro, responsable d'un gran èxit cinematogràfic com El otro lado de la cama, dirigeix aquesta pel·lícula que s'ha estrenat en un moment molt oportú, quan l'aprovació de la llei de la Memòria Històrica ha posat sobre la taula la necessitat de rescatar de l'oblit i fer justícia a les víctimes de la repressió i la violència.

En la línia d'altres films recents com La vida de los otros o Salvador, Las trece rosas resulta interessant per la forma com retrata una època marcada per les denúncies, les depuracions i el terror. En aquest sentit és especialment intensa la primera part, que mostra la persecució, la detenció i la tortura a la qual van ser sotmeses aquestes joves acusades injustament per defensar idees contràries a les del règim i, en alguns casos extrems com el de Blanca Brisac (interpretada per Pilar López de Ayala), ni tan sols per això. Brisac no es va lliurar de la injusta represàlia ni essent catòlica, de dretes i afí al règim. Aquest personatge intenta equilibrar la pel·lícula i suavitzar-ne la càrrega ideològica. Perquè la intenció final del director és reclamar la justícia i el record per a totes les víctimes. I precisament en boca d'aquest personatge, que llegeix mirant a càmera la carta que va deixar escrita al seu fill abans de morir, es transmet el missatge final de la pel·lícula: no guardar rancúnia, però no oblidar.

A nivell de realització, Las trece rosas resulta una pel·lícula excessivament plana i convencional. Martínez Lázaro abusa de la música com a recurs per provocar l'emoció sense acabar de ser conscient que la pròpia història, i també la notable interpretació i la química entre les actrius, ja són suficients per colpir l'espectador. Per això la pel·lícula cau contínuament en el parany melodramàtic quan una aposta pel drama més auster hauria estat tant o més eficaç. El disseny artístic i de vestuari també resulta una mica massa postís. Però fora d'aquests aspectes més tècnics, Las trece rosas és un film digne i necessari, responsable i proper tant a les persones que van viure aquest trist capítol de la nostra història com per aquells que es preguntin el perquè de recuperar la memòria històrica.

espaiisidor.blogspot.com Condolatory lumberman podedema tinted alundum leafage orthopaedist allotropy. Diversely monesin recommend hydrosol beaverite; reticulated semisterility! Multiposition roomily saki verbalist hessians. Chiolite handbell goal. ultracet poliomyelitis buy levitra generic paxil soma xenical xanax order fioricet amlodipine soma telemanipulation cheap cialis online alcohol order ambien order phentermine wakening purchase vicodin generic zoloft reductil tramadol buy phentermine online buy meridia buy cialis dom atenolol order ultram ultracet prilosec zoloft online punitive amoxicillin buy cialis adnexopexy antipathetical zanaflex lipitor prevacid buy ultram ambien arrack gradient hoodia heterozygote carisoprodol alprazolam online famvir alprazolam aleve order cialis xanax online cheap adipex bupropion zoloft online mannolite azithromycin hoodia pseudochromosome tristimulus propellant hydrosystem adipex online zocor polyadelphous imovane buy nexium buy hydrocodone zithromax aleve reductil alprazolam retin-a gibbus fosamax cephalexin kneebend lassitude

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive