Els fets del desvetllament i l’anada a ofici de les Santes d’enguany del ben segur provocaran molta tinta, i del ben cert que se’n parlarà fins a les properes Santes. Una les primeres impressions a l’endemà mateix, eren les del periodista local Joan Salicrú a la xarxa, que donava la seva visió, opinió i proposta. A part d’això, subscrivia que en aquests actes es congreguen els mataronins de tota la vida, o popularment anomenats MTV - pronunciats a l’anglesa tal com “emtiví“- i que durant la resta de l’any és difícil veure’ls aplegats. Sovint es parla d’aquest emtiví per a explicar una visió interpretada, o justificar alguna cosa, o un simple fet de riallota: - ja se sap, cosa dels MTV-, però realment qui són? És cert tot el que es diu?
Hi ha que diu que els MTV són membres de famílies determinades filles de Mataró, de casa, molt més enllà dels “ de casa” que presumeix Plataforma per Catalunya. També es diu que si venen de varies generacions, des de l’antigor i que es recullen sota diversos cognoms.Com si el cognom fes la cosa! Com si fos un símbol d’una identitat donada per naixença, heretada i de “poteta blanca”. Sense pensar-ne massa venen al cap cognoms significats com Pruna, Majó, Palau, Fradera, Campdepadrós, Briansó, LLauder, Castellà, Pous, Montserrat, Sans, Boter, Manté, Mola, Blanch, Comas, Gomà, Palomer, Castellsaguer, de Pedro, Cuyàs, Mira, Fernández, Font, Solé, Salicrú, Castells, LLuch, Jubany, Cabot, Canal, Ferrer, Noé, Llinàs, Codina, Safont, Alarcón, Ibran, Gallemí, ... però ni aquests són tots, ni tots aquest són originaris de Mataró. (potser caldria preguntar-li als historiadors locals i els entesos en l’estudi heràldic)
Potser a aquest llistat de cognoms en uns anys caldrà afegir-ne d’altres, d’altra etimologia, d’orígens molt diversos que també seran de fills de Mataró. O calen 7 generacions com deien aquells per a tenir-ne algun tipus de pedigree?
Però venen més preguntes així a nivell de desconeixença: és real la seva capacitat d’influència en la política, la vida social l’economia local? Potser els processos migratoris i el principi de representativitat – lligat als partits- ha fet que hi ha d’altres fora d’aquest grup “selecte” en aquesta capacitat d’influència, i s’han col·lat regidors, dirigents veïnals i d’entitats no fills Mataró. Sigui el que sigui conegut és el seu poder per a crear consens, per a crear opinió, per a ser presents. Tenen cert espai, extensió i agilitat en les seves xarxes; però ni són les úniques xarxes existents, ni són una sola xarxa amb una sola opinió, ni les úniques amb enginy d’influència.
Una altre mite és si tots els MTV resideixen al rovell de l’ou, a la Mataró entre muralles, o a les poques masies i cases pairals que encara queden. No disposem d’un cens sobre el tema; i probablement es concentren la majoria en aquest espai físic i històric; però també n’hi ha a l’Eixample, a Rocafonda... i potser també fora de la mateixa Mataró.
Cercant una definició, són un grup ètnic majoritari, que diria l’antropologia social i cultural clàssica? Potser en la descripció clàssica i compateixen moltes característiques i elements centrals, però la seva característica també és la diferència: ni tots són catòlics, ni tots són nacionalistes catalans, ni tots tenen un patrimoni a transmetre, ni tots són de classe benestant o molt benestant, ni tots han estudiat als escolapis, ni tots es queden a Mataró a passar les Santes... Però si que tenen un element comú: ser fills i filles de Mataró i fer-ne bandera.
Comentaris