"Veig negre el futur de la nostra agricultura. Si les empreses distribuïdores segueixen pagant preus tan baixos als pagesos o comprant la fruita i la verdura a altres països, l'ofici de pagès desapareixerà", va dir ahir Pere Puigbert, empresari fruiter empordanès, en l'acte de presentació del seu últim llibre Com escollir les millors fruites i verdures a Robafaves.
Amb aquest manual pràctic, Puigbert ha volgut explicar quin és el moment òptim per comprar cada fruita i verdura, sobretot de cara a l'estalvi, així com inculcar als més joves aquests coneixements que els seus avis dominaven. "Alguns companys m'han recriminat que expliqui aquests secrets als compradors perquè ara ja no els podran enganyar", va bromejar l'autor, que va culpar l'actual mercat d'haver volgut allargar el temps de les fruites i haver causat una disminució de la seva qualitat amb la seva conservació en cambres frigorífiques. "El secret d'una bona fruita és que s'hagi collit madura", va concloure.
"Els llibres d'en Pere omplen un buit perquè fins ara ningú havia escrit sobre l'efecte de les estacions en els productes de la terra", va assenyalar Núria Esponellà, parella de Puigbert a la vida real i a la presentació d'ahir, i autora de La Travessia, un relat sobre la vida de dues dones immigrants que ha estat premiat amb el premi Columna de novel·la.
La història està basada en fets reals, ja que Esponellà i Puigbert es van embarcar en una pastera i van creuar l'estret de Gibraltar amb un grup d'immigrants. Per aquest motiu, els passatges del llibre que il·lustren aquesta travessia són "molt vívids i realistes". "Aquestes persones són molt fortes interiorment, no poden tornar enrera perquè les seves famílies esperen que trobin feina i els envïin diners: s'ho juguen tot a una carta", va explicar Esponellà, que ha volgut reflectir "l'odissea constant dels qui es llencen en plena nit a un El Dorado que és inexistent, però també l'odissea personal dels que vivim aquí" a la seva obra. Segons l'autora, a banda dels factors econòmics, els immigrants cerquen el somni europeu amb l'objectiu d'assolir la llibertat personal ("sexual, religiosa, de costums, poder beure alcohol")que no troben al seu país.
Esponellà també concep La Travessia com una història de crítica social que retrata el funcionament de les màfies de tràfic de persones que ella mateixa ha pogut observar. "També hi tracto un tema tabú a la nostra societat: la mort, vista des de la por però també com el pas a un altre estat, no com un final", ressalta l'autora del contingut d'una novel·la que té com a temes principals la generositat, vista a través de la relació entre les dues protagonistes immigrants, i la utilitat del perdó, "especialment en la relacions de parella, que, per la seva complexitat, són una font molt important per a la literatura".
Comentaris