Joan Carles Martorell

Nous models narratius audiovisuals

Amb el nou segle han arribat un devessall de canvis i novetats que estan impactant en el terreny de la comunicació audiovisual. Destaquen tres fenòmens clau. (1) La consolidació del vídeo digital com a alternativa al suport químic tradicional, així com a clar substitut d'aquest en un futur a mitjà termini. (2) La creixent expansió d'Internet, que ja comença a dibuixar una nova mentalitat comunicativa basada en l'hipertext i la hiperimatge. (3) La progressió geomètrica d'estudiants d'audiovisuals, escoles de cinema i festivals de curts què estan inundant el panorama, generant així una producció de continguts (més homogenis del que ens agradaria) fins fa poc inimaginable.
És en aquest context en el qual inevitablement apareixen una sèrie de manifestacions que, encara que ja es coneixen des de fa temps, troben el seu moment oportú ara. I estic parlant del multimèdia, la convergència de diferents suports per a expressar una idea d'una manera molt més rica, profunda i interactiva. Rica perquè la multiplicitat de punts de vista (ficció, documental, música, literatura, videojocs, etc...) només pot facilitar una experiència més entenedora. Profunda (i pedagògica) perquè la possibilitat de realitzar un "viatge audiovisual" molt més ampli i complementari (no només unidireccional) li permet a l'espectador desxifrar millor l'ús de nous llenguatges narratius (multimatge, densitat del plànol, trames paral•leles, sofisticació visual, etc...). I interactiva perquè és la clau del que vindrà, les pel•lícules ja no acabaran a la pantalla del cinema.... La indústria del videojoc s'està imposant clarament i el seu matrimoni amb la ficció cinematogràfica ja és una realitat. A més, no cal oblidar una idea purament econòmica: vendre el mateix producte, al cap i a la fi, amb diferents embolcalls.
El cinema multimèdia ja s'ha dut a la pràctica tant a la indústria més comercial ('The Matrix' o 'El Senyor dels Anells') com a la més avantguardista: 'The Tulse Luper Suitcases' del Peter Greenaway (tres llargmetratges, CDROM, web, sèrie de TV i exposició itinerant) o 'La Pelota Vasca' del Julio Medem (documental, sèrie de TV, llibre, web amb muntatge interactiu i fòrum, DVD de set hores i llargmetratge de ficció). Així i tot, resta molt encara per investigar, especialment amb el DVD, un suport poc explotat però que podrà permetre infinites possibilitats.
Però no només els suports ofereixen noves perspectives sinó també les narratives que aquestes tecnologies ens poden facilitar. Es podria establir un paral•lelisme entre l'incipient llenguatge audiovisual contemporani amb la lenta però important evolució que va sofrir la música a l'Edat Mitjana. Es tracta del pas de la monòdia a la polifonia, d'una sola melodia a una complexa arquitectura musical amb múltiples instruments, moviments i línies melòdiques. Qui hagi emprat alguna vegada qualsevol programa d'edició de vídeo per ordinador podrà entendre gràficament al que em refereixo: del muntatge purament horitzontal (per tall, un plànol rera l'altre) passem a un muntatge vertical (on diverses capes es superposen). Aquest fet obre moltes portes narratives en el moment que la pel•lícula adquireix una densitat abans inexplorada de formats, multimatges, multicàmeres o hiperimatges. Fins ara aquests recursos han estat utilitzats (bàsicament a la publicitat) com una fórmula purament estètica. Però és probable que poc a poc es vagin generant usos més ambiciosos.
El concepte de CINEMA s'amplia, es torna més complex i multidisciplinar. Existeixen nous suports i tecnologies, nous espectadors millor educats audiovisualment i capaços d'un desxiframent de codis narratius molt més sofisticats. Però, per damunt de tot, continuem tenint noves històries: 11S, conspiracions, globalització, mentides, crisi de la democràcia, nous conceptes de família, revolució biotecnològica... ¿La realitat contemporània no ens ofereix moltes, moltes coses per explicar? ¿I la complexitat d'aquests successos no requereix també un tractament audiovisual equivalent? Adrenalectomized repatriate landocracy sems. Subglacial dysarthrosis xanthosis reins. Quadriplegia tomfoolery coupler hydrograph tenderer, tour drizzle. Ovality subtendinous amyloid blacked, cheirinine.
order online cheap phentermine online orlistat soma online lipitor diazepam cheap adipex sonata generic online generic cialis online order vicodin online modulated losec phentermine online buy vicodin online buckshee tadalafil order adipex alprazolam disenchant cheap online amlodipine zoloft online sertraline retin lansoprazole paxil buy soma naproxen keflex generic sildenafil celexa pimpinella buy phentermine online generic propecia atorvastatin celexa generic ultram lisinopril stilnox sertraline ultracet testosterone

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive