L'artista mataroní Manuel Cusachs, un dels grans escultors catalans de les darreres dècades, va morir dijous passat, dia 14, als 86 anys d'edat. Cusachs que des de fa anys vivia a Òrrius, va desenvolupar la seva impressionant trajectòria artística al llarg de més de 60 anys, durant la qual va conèixer i retratar alguns dels catalans més il·lustres, des de Josep Pla a Salvador Espriu, passant per Josep Maria Flotats o Miquel Martí i Pol. Cusachs, que va rebre la Creu de Sant Jordi l'any 2001, també va signar nombrosos monuments que es poden veure a diversos espais públics del país, i va exposar la seva obra a països com Itàlia o els Estats Units.
Manuel Cusachs i Xivillé (Mataró, 1933) va iniciar la seva formació artística com molts altres creadors de la ciutat a l'escola de dibuix de Manuel Cuyàs. L'escultor sempre va defensar, per exemple en la darrera entrevista concedida a capgros.com, que el dibuix era la base de tota la seva creació artística, perquè sense el primer traç no hi podia haver cap estudi de formes ni volum que acabaria donant peu a l'escultura final. Malgrat que el dibuix sempre el va atreure, Cusachs explicava que va ser el contacte directe amb el granit del Maresme, la pedra predominant al paisatge de la seva comarca, el que el va inclinar definitivament cap a l'escultura. Un art que va perfeccionar a Itàlia, primer, i a Mallorca després de la ma de l'escultor Joan Rebull.
La figura humana, l'art religiós i l'escultura pública van ser els trets dominants al llarg de la seva trajectòria
La seva primera exposició individual va ser l'any 1962, als 29 anys, i des de llavors la seva trajectòria artística va anar creixent i creixent fins crear un tapís d'impressió. Sens dubte un dels aspectes més rellevants en la carrera de Cusachs va ser que va entablar coneixença i amistat amb alguns dels grans noms de la cultura, l'art i la societat catalanes. Entre ells Josep Pla, amb qui va mantenir nombroses converses a la seva masia de l'Empordà, i a qui va retratar en un bust que avui és una de les imatges més característiques de 'L'homenot', un dels grans escriptors catalans del segle XX. "Si m’haig de quedar amb alguna obra meva, triaria el retrat de Josep Pla, que tenia una cara molt plàstica, molt expressiva. Jo l’admirava molt, a en Pla, i ell va valorar aquest retrat, fins i tot el va fer sortir a les seves ‘Obres completes’", explicava Cusachs. En un dels seus volums, l'escriptor es va referir a l'escultor mataroní de la següent manera: “El caràcter és la projecció sobre una obra plàstica de la vida humana, i la vida hi és. Excel·lent notícia!”
Cusachs també va conèixer i retratar alguns dels grans poetes catalans del segle XX, com ara Salvador Espriu i Miquel Martí i Pol. L'escultor es va inspirar en el primer per dur a terme una de les seves sèries escultòriques més destacades, basades en el poemari 'El caminant i el mur'. Cusachs, segons ell mateix recordava, el va llegir vora el mar, i en la lectura intuïa les formes plàstiques de cada poema. L'artista i l'escriptor van mantenir llargues converses sobre els versos, on Espriu va desgranar el sentit de cada paraula i Cusachs li mostrava els seus esbossos. Però no només va retratar escriptors. En la seva col·lecció anomenada 'L'armari blanc. 33 catalans' hi havia bustos de tota mena de personalitats artístiques i culturals del país, com ara Josep Maria Flotats o l'actriu Lloll Bertran. També va fer el bust d'un altre mataroní il·lustre, Josep Puig i Cadafalch, present al Pati dels Tarongers del Palau de la Generalitat.
Entre els seus treballs també destaca l'escultura religiosa. Quatre de les seves obres es poden veure a la façana de la Sagrada Família de Barcelona, on hi va representar diferents sants. La seva ambició creativa també el va portar a realitzar projectes de grans dimensions com ara els capitells del nou claustre de la Seu d'Urgell, dissenyat per Lluís Racionero, o la 'Nova verge de Meritxell' per a la parròquia de Canillo, a Andorra. També és remarcable la seva escultura pública, amb peces com la 'Mataró', a la plaça de l'Ajuntament de la capital del Maresme, que representa l'esperit de la ciutat en forma de noia amb els braços extesos que aixeca amb les dues mans una bandera i un ram de mata, la planta d’on prové el nom de la ciutat. A l’escultura li fa volar el cabell i enarbola la bandera com a símbol de saber afrontrar el pas del temps.
El retrat i la figura humana van ser sempre una constant en la seva creació, i les seves peces formen part del fons d'art de corporacions oficilas i de col.leccions particulars d'Europa, EUA i Àsia. La Generalitat de Catalunya li va concedir l'any 2001 la Creu de Sant Jordi. Era acadèmic de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. Fill adoptiu d'Òrrius hi tenia la residència i el taller, on hi seguia treballant a diari malgrat la seva avançada edat i el fet que feia anys que s'havia de moure en cadira de rodes. En aquell meravellós espai, ple d'obres de tota la seva trajectòria i rodejat d'una preciosa llum natural, hi va preparar les seves darreres exposicions. Fa tot just un any la Fundació Iluro, de la mà dels amics de Ca l'Arenas, li dedicava una retrospectiva, "Manuel Cusachs. El Pas del Temps 1947-2017". Unes setmanes abans l'Espai Capgròs va tenir l'honor d'acollir les seves obres, en una exposició commemorativa dels 15 anys de la sala.
Comentaris