T.Rodon

Tots els secrets de Can Xalant

Trànsit Projectes i ACM aposten per l'intercanvi entre alumnes, el lloguer d'espais i l'oferta de recursos multimèdia

Posar a disposició dels artistes un ampli espai per realitzar projectes d'art contemporani, realitzar intercanvis amb diferents centres culturals i oferir un ampli ventall de recursos multimèdia. Aquestes són algunes de les propostes que els encarregats de la gestió de Can Xalant, Trànsit Projectes i l'Associació Cultura Contemporània de Mataró (ACM), començaran a oferir a partir del mes de març de l'any vinent.

De fet, el projecte de Can Xalant està concebut amb l'objectiu d'incentivar aquest tipus d'art i convertir-se en una iniciativa pionera arreu de l'Estat. El centre, situat al Pla d'en Boet –carrer Francesc Layret, 75- i ubicat a una antiga masia del segle XVI, disposa de sales i espais per portar a terme diverses iniciatives, sempre sota la “mirada” de l'art contemporani.

Can Xalant estarà dirigit a tots aquells aristes artistes amb “ganes d'impulsar un projecte d'art contemporani” i que no “disposen de tots els recursos per portar-lo a terme”, segons ha explicat el director del centre, Pep Dardanyà. Els projectes que podran fer ús del centre es seleccionaran conjuntament entre el director i el Consell de Direcció, format per tres membres de Trànsit Projectes, tres d'ACM i una persona independent –en aquest cas, serà el comissari Italià, Roberto Pinto-. Per Dardanyà, la qualitat primarà sobre altres criteris: “Els projectes locals i comarcals tindran prioritat. No volem caure en el ‘localisme' ni en el ‘provincianisme', és a dir, els projectes de fora o de casa no són per si sols millors”.

Pel que fa als projectes, en concret Trànsit i ACM han dissenyat cinc propostes, a més d'oferir diversos serveis públics com un centre de documentació.

Projecte Laboratori. Posarà en disposició dels artistes tres sales per llogar –d'entre 30 i 40m2-, a un preu inferior a mercat, i una àmplia oferta de serveis multimèdia. En total, hi haurà un taller d'edició de vídeo, un taller de postproducció i un taller d'edició i gravació d'àudio. “La intenció és que es preparin uns espais per la producció d'art contemporani amb unes condicions que en facilitin el seu desenvolupament”, ha explicat, Pep Dardanyà, qui ha ressaltat la gran qualitat tecnològica dels aparells que s'hi instal•laran.

Residències i intercanvis. Un sector de l'edifici de Can Xalant s'ha habilitat per acollir-hi un resident que necessiti l'espai per dedicar-se a fons en el seu projecte i també amb la intenció d'intercanviar artistes de diversa procedència. De fet, segons ha avançat el seu director, aquesta habitació ja té previst dos inquilins a meitats del 2006. Es tracta d'un artista de la ciutat de Medellín, Colòmbia, i d'un canadenc, el qual viurà quatre mesos a Can Xalant, i que prové del centre d'art Fonery de Montreal. Segons Dardanyà, aquest projecte s'ha dissenyat perquè “cal aprofitar les sinèrgies dels estudiants estrangers i maximitzar l'experiència adquirida”.

Utilitat i difusió. El Projecte Curatorial impulsarà mesures per tal que les creacions i produccions dels artistes residents tinguin una utilitat pel propi centre. En aquest sentit, ja hi ha previst un projecte per la construcció d'una carpa que es situarà al pati de l'edifici i que servirà per impulsar projectes en època estiuenca. Per altra banda, la difusió de les creacions serà també un dels eixos bàsics de Can Xalant. El centre preveu mantenir estretes vinculacions amb altres espais d'art i firmar convenis amb les escoles perquè puguin visitar in situ l'elaboració dels projectes. A més, es preveu crear una publicació periòdica que mostri els projectes portats a terme.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive