El Teatre Monumental reobrirà portes aquest diumenge, dia 11, amb un concert del cor local Gospel Sons, després de vuit mesos pràcticament tancat a la ciutat per diferents treballs de reforma interior. Una penyora necessària, segons ha reconegut aquest dimarts el regidor de Cultura, Sergi Penedès. “Era un dèficit molt gran tenir el Monumental com el teníem abans de les obres”, ha assegurat Penedès, durant la presentació de la nova temporada d’arts escèniques, música i cinema de l’equipament de La Riera. D’aquesta manera, el president de l’IMAC ha justificat la mancança que ha patit la ciutat des de setembre passat en no poder disposar del seu únic teatre públic. Des d’aquest diumenge l’espai tornarà a funcionar a ple rendiment, amb les obres d’acondicionament acústic ja finalitzades i amb les de millora de l’accessibilitat, que inclouen un nou vestíbul, encara pendents de rubricar. El compromís municipal era “escurçar al màxim” la durada de les obres, que al final “sempre s’allarguen una mica més del que es preveu”, tal i com ha dit Penedès. “Ha estat un sacrifici, però els espectadors veuran que ha valgut la pena”, ha afegit.
La millora acústica de la sala ha estat una tasca força feixuga, i de fet encara queden pendents de calibrar els darrers detalls. L’Ajuntament ha invertit 166.000 euros en optimitzar les condicions sonores, a partir d’un estudi realitzat per l’EUPMt. Bàsicament, s’ha canviat el cobriment del cel ras ubicat sobre la platea, amb un nou material més absorbent. La platea del Monumental és més profunda del que seria desitjable per un teatre d’aquestes característiques, i amb aquesta operació s’ha volgut millorar l’arribada del so a les darreres files. El revestiment de les parets laterals del teatre també és nou, de cara a evitar l’efecte “flutter” de rebot del so entre un costat i l’altre de l’edifici. També s’ha canviat la visera de l’amfiteatre, que pren una nova forma i compta amb una nova cobertura que reflecteix millor el so. D’aquesta manera, s’optimitzen els aguts, fins ara un dèficit important del teatre mataroní. També s’han instal·lat silenciadors en les turbines de l’aire acondicionat perquè la climatització de la sala no en perjudiqui l’acústica. En tot aquest procés, s’ha buscat que la sala tingui un cert equilibri acústic per poder acollir disciplines artístiques diferents com el teatre o la música en viu, ja sigui clàssica o moderna.
Molt més visibles seran els treballs de millora de l’accessibilitat, en especial el nou vestíbul, malgrat que encara no està obert al públic. En aquest cas han estat finançades pel Fons Zapatero, amb una primera fase de 200.000 euros iniciada el 2009. S’està remodelant la façana de la Riera, en la qual s’inclourà una pantalla de leds que projectarà imatges i dades dels espectacles, i s’ha anivellat l’entrada principal a peu de carrer. El nou vestíbul, molt més ampli, inclou també una escala d’accés a l’amfiteatre. Penedès ha assegurat que abans de Santes es podran estrenar aquestes reformes.
Teatre, música, dansa, cinema i òpera
Per poder lluir tots aquests canvis, que no destaquen molt a simple vista, l’IMAC ha preparat una atapeïda programació durant els propers dos mesos i que inclou teatre, música, dansa, cinema, espectacles familiars i la retransmissió en directe d’una òpera al Liceu. Gospel Sons donarà el tret de sortida amb un recital de música espiritual negra, que registrarà un ple assegurat (les invitacions, que s’han de recollir a l’IMAC, estan pràcticament exhaurides). L’oferta musical es completa amb un concert d’una altra banda local, l’Agrupació Musical del Maresme, i amb l’actuació de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya.
La primera gran cita teatral arribarà el dissabte 17 d’abril amb el muntatge Nixon-Frost d’Àlex Rigola. Amb Lluís Marco i Joan Carreras liderant el repartiment, l’obra escenifica la història d’un presentador mediàtic que va aconseguir entrevistar l’expresident dels Estats Units, Richard Nixon, perquè demanés perdó davant les càmeres per l’escàndol Watergate. El Monumental també guarda un espai per a la nostàlgia amb la recuperació de la Nit de Sant Joan, el musical de Jaume Sisa i Dagoll Dagom, que torna als escenaris 30 anys després de la seva estrena. I en l’àmbit de dansa, la companyia de l’Institut del Teatre IT Dansa presentarà el seu nou espectacle, amb les coreografies Sechs Tänze, I like five i Minus 16.
La programació recupera durant el mes de maig el cicle Butaka d’arts escèniques per a públic juvenil, amb propostes de tapdance, hip hop i fanfàrria de carrer. I en l’àmbit familiar, la fundació Xarxa d’espectacles infantils i juvenils presentarà dos muntatges, En Tòrol i la Tina el 18 d’abril i No passa res el 16 de maig; i l’IMAC programa dos concerts, el ja conegut “Fem sonar les musiquetes”, una iniciativa de la Casa de la Música Popular estrenada en el darrer Cruïlla de Culutres, i una nova edició de Cantània, en què participen els alumnes de vint escoles locals. En el marc del projecte Anella Cultural, el dia 21 d’abril es retransmetrà en directe i en alta definició l’òpera de Mozart El rapte en el serrall, des del Liceu de Barcelona. Per últim, torna la programació de cinema en versió original subtitulada, amb pel·lícules cada diumenge i el segon i quart dijous de cada més. La primera pel·lícula que es podrà veure, el 15 d’abril, serà La Cinta Blanca, del prestigiós director austríac Michael Haneke.
L'interior del teatre
Comentaris