Institut Pere Mata

laMalla.cat

La ruta del Ponent

Edificis modernistes, monumentals ponts de tren, restes romanes, castells medievals, obres renaixentistes, aigües termals, natura i paisatge... Per veure tot això no cal moure's gaire. En una excursió d'un dia en cotxe, al voltant de Reus (el Baix Camp), podem descobrir això i molt més en els diferents municipis per on passem. La ruta, organitzada pel Patronat de Turisme del Baix Camp, forma part de les anomenades Rutes dels Vents que, a través de quatre itineraris diferents, proposen descobrir aquesta comarca tram a tram.

Comencem la ruta a Reus. Als afores de la capital del Baix Camp fem una aturada en l'Institut Pere Mata, dissenyat pel reconegut arquitecte Lluís Domènech i Montaner i construït a finals dels segle XIX per atendre els malalts psíquics de la comarca. En la seva època va ser el precedent de l'Hospital de Sant Pau de Barcelona i, avui dia, és, com us podeu imaginar, per l'arquitecte que el va crear, un dels conjunts arquitectònics modernistes més bells de Catalunya. Avui dia continua funcionant com a hospital psiquiàtric però s'ha reservat una part de l'edifici, l'anomenat Pabelló dels Distingits, per a les visites turístiques. Si es vol veure per dins, cal concertar una visita amb l'Oficina de Turisme de Reus (Tel. 977.77.81.49).

Riudecols és la nostra segona parada. Aquí veurem les pedanies de les Voltes i les Irles, des d'on s'enfila una carretera cap al coll Negre i el coll de la Teixeta, des d'on tindrem unes bones vistes del Priorat i el Montsant, a la nostra esquerra. Molt a prop hi ha la mola de Colldejou que, tot i que ja no pertany al Baix Camp, val la pena arribar fins a Pradell, a la carretera N-420, per veure aquest cim.

Tornant enrere, cap els colls, i prenent la carretera comarcal T-313, arribem al municipi de Duesaigües per contemplar els ponts de tren fets sobre els monumentals aqüeductes romans. Més restes romanes ens esperen a l'Argentera, a tan sols 2,5 quilòmetres Seguint encara per la mateixa carretera arribem a Riudecanyes i el seu pantà. Des d'aquest poble podem acostar-nos, també, fins al Castell de Sant Miquel d'Escornalbou, restaurat el 1934. Un cartell ens indica la carretera que hem de seguir, des de dins del poble, per pujar fins a aquest conjunt d'edificacions romanes. Des de Riudecanyes, arribarem també a Botarell, amb una església del segle XVII, que té com a únic detall unes gàrgoles.

A Montbrió del Camp hi podem veure una muralla o un santuari del segle XVIII, unes construccions de principi de segle XX, que imiten el Parc Güell de Barcelona. L'última parada de la nostra ruta és el municipi de Riudoms. A la seva església s'hi troben les despulles del beat Bonaventura Gran, sacerdot franciscà, fill il·lustre de Riudoms, que va ser conseller de quatre papes i va fundar el Sant Retir de Roma. A més a més, és l'únic poble del Baix Camp amb unes caves. Una bona manera d'acabar la ruta seria tastant el cava que es fa en aquest municipi.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació