laMalla.cat

El tossal de la Baltasana

Aquesta caminada d'unes quatre hores és un recorregut d'interès botànic pel Paratge Natural de Poblet i les muntanyes de Prades. Ens permetrà observar l'única comunitat de roure reboll existent a tot Catalunya, la important comunitat de teix del barranc del Titllar, les pinedes de pi rojalet d'edat avançada i les antigues repoblacions als plans d'en Pagès. També es corona el tossal de la Baltasana, sostre de les muntanyes de Prades i excel·lent mirador de la contrada i bona part de Catalunya. En dies clars no és estrany veure els cims més alts del Pirineu, des de la Pica d'Estats al Mont Perdut, passant per l'Aneto.
Per accedir al punt de sortida de la ruta des de Montblanc cal prendre la carretera N-240 cap a ponent, seguir a l'Espluga de Francolí per la TV-7001 o la TV-7007 al sud-oest per agafar, al monestir de Poblet, la T-700 en la mateixa direcció fins a l'àrea de lleure de la Font de la Teula.

L'itinerari s'inicia a l'àrea de lleure de la Font de la Teula (686 m), indret des d'on comença l'ascensió pel barranc de la Teula per una pista en direcció sud sud-est, a l'esquerra del barranc principal del Titllar, pel qual es tornarà. De seguida es troba la captació de la font de la Teula al mig del barranc, a sota a la dreta. A l'àrea de lleure de la font de la Teula s'agafa el camí que puja a la casa forestal del Titllar. A partir d'aquí, s'enllaça amb una pista i es continua amunt, cap a l'esquerra. De seguida s'arriba a una bifurcació on es gira a l'esquerra, cap a l'est. Al cap de poc es deixa la pista i s'agafa un camí que hi puja per sobre en direcció est.

Es deixa enrere una tartera i el camí inicia un seguit de llaçades que progressen pujant cap al sud. Un cop a la carena se segueix en direcció sud sud-oest remuntant molt suaument fins a la font del Mas d'en Pagès. Sorprèn que surti aigua tan amunt. Pocs metres després d'arribar a un ample tallafocs es pren un trencall de l'esquerra cap al sud-est, que en mig quilòmetre ens porta a les coves d'en Pere. Estem al GR 171. Desfem el trencall i seguim pel tallafocs, que acaba en una bifurcació al peu del tossal de la Baltasana. Cal pujar-hi per la pista de l'esquerra fins a fer el cim, on hi ha un sorollós repetidor. Es pot dir que un cop allà som al sostre de les muntanyes de Prades i també de la Conca de Barberà i el Priorat. Es pot gaudir d'una panoràmica als quatre vents amb excel·lents vistes de la Reserva Natural del Barranc del Titllar, les muntanyes de Prades, el Parc Natural de la Serra de Montsant, la vila de Prades i, fins i tot, en un dia clar, des del Parc Natural dels Ports fins als Pirineus.

Per tornar al punt de partida, es baixa per la banda de ponent per un corriol que es dirigeix cap a l'oest i després al nord fins al coll del Bosc, on hi ha una bassa per als incendis. Aquí s'han d'ignorar totes les pistes i agafar un caminet cap al sud-est que, baixant pel barranc del Titllar, desemboca a l'anterior cruïlla, on l'itinerari s'havia desviat a l'est i, ja per camí conegut, es pren la pista planera que en direcció nord duu a la casa forestal del Titllar.
A partir d'aquí es deixa la pista i comença el descens, cap al nord-est, pel fons del barranc del Titllar fins al punt d'inici de l'itinerari.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació