Sant Jaume de Frontanyà

laMalla.cat

De Sant Jaume de Frontanyà al puig de Faig i Branca

L'entorn natural que envolta Sant Jaume de Frontanyà és un paisatge muntanyenc que aplega una variada vegetació, prats herbats i sobretot una extensa i ben conservada superfície forestal en què l'omnipresent pi roig conviu amb boixos, faigs, roures i alzines. Des del cim del puig de Faig i Branca, coronat a l'itinerari, es gaudeix d'una àmplia panoràmica del relleu accidentat de la contrada i les serres veïnes d'ambdós vessants. Al poble destaca la imponent església mil•lenària de Sant Jaume de Frontanyà, magnífica mostra del primer romànic català i joia arquitectònica de la comarca del Berguedà. La ruta està totalment senyalitzada per les marques blanques i grogues del PR C-51 i les blanques i vermelles del GR-241 (l'antic GR-4-1).

Se surt del poble (1070 m) per la part alta, pel carrer de davant l'església que passa pel restaurant Ca l'Eloi, i es remunta a mà esquerra per un sender cap al coll de la Creu Melosa i Sant Romà de la Clusa (pal indicador), senyalitzat com a PR C-51 i GR-241, que discorre sota el cingle de les Forques.

Es puja per l'interior del bosc i s'arriba a una bifurcació: es deixa a l'esquerra el GR-241 -per on es tornarà més tard- i es continua per la dreta pel PR C-51 fins a desembocar en una pista forestal, que es pren també per la dreta.

De seguida es troba a la dreta un trencall indicat que duu al pla de la Creu o de les Forques (1180 m), des d'on es contempla una bona perspectiva de Sant Jaume de Frontanyà i el seu entorn muntanyenc (s'hi pot anar i tornar en uns 20 min).

Havent passat dos desviaments a dreta i a esquerra s'abandona la pista i se segueix per un corriol de la dreta que s'endinsa a un espès bosc mixt de pins, roures i faigs. A mesura que s'ascendeix, el trajecte esdevé carener i s'albiren bones vistes dels pics septentrionals primer (el tossal de Rus, el Puigllançada, el coll de Pal i la tosa d'Alp) i d'ambdues valls després. Més endavant la carena s'eixampla i s'avança pel pla de la Lleona, un ample i planer terreny herbat envoltat pel boscam.

Es baixa fins al coll de la Creu Melosa, on hi ha un encreuament de camins (pal indicador). Es deixa a la dreta el PR C-51, que davalla al nord, i es continua en el sentit de la marxa cap a ponent en direcció a Sant Romà de la Clusa.

Es remunta enmig d'un frondós bosc de pi roig, es creua l'esplanada herbada del pla del Calvari (1415 m) i s'entra en una ombrívola fageda. Se surt al pla del Capellà (1470 m), es travessa una tanca que es flanqueja per l'esquerra i es puja per un ample camí terrer fins a arribar al collet que separa els cims de la Creueta (1526 m), al nord, i del puig de Faig i Branca (1520 m), al sud: cal fer aquest darrer, sostre de la serra homònima pertanyent al municipi de les Llosses (Ripollès), desviant-se uns metres a l'esquerra (km 4,8). Es tenen àmplies vistes de la contrada que abasten al sud, i d'est a oest, la serra de Matamala, la de Picancel, Berga, els rasos de Peguera, Ensija i la serra de Puig Lluent; i al nord el Catllaràs, la serra de la Llena i la tossa de Montclús.

Es desfà el camí fins al coll de la Creu Melosa i es baixa per la dreta pel mateix GR-241 en direcció sud-est -també es pot prendre la pista de davant- que desemboca tot seguit a la pista deixada abans, que es pren també per la dreta.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació