Josep Fadó va començar en el món de la música al cor de l’escolania. Poc després va fer de Benjamí als Pastorets de la Sala Cabanyes i aquestes dues facetes, la de cantant i la d’actor l’han portat a ser un dels cantants lírics més destacats del territori.
Després de formar-se en estudis musicals, va compaginar la seva feina a una oficina de Mataró de Caixa Laietana amb el món artístic fins que va haver de prendre una decisió que va canviar la seva vida. Va deixar la seva feina i va apostar per la seva passió. Des de llavors es dedica plenament al cant i l’òpera i ha realitzat representacions tant a teatres nacionals com el Liceu com a altres països com Rússia, França, Àustria o Perú.
El lligam amb el món de la música li ve de família?
L’únic antecedent que tinc és el meu avi patern que tocava a la banda municipal de Mataró. També el meu pare perquè estava relacionat amb el centre catòlic de la Sala Cabanyes.
S’ha de tenir un do especial per ser tenor o cantant o és més de l’estudi i la pràctica?
Jo crec que és un conjunt de les dues coses. És important tenir el gen artístic i evidentment treballar, estudiar i preparar-te. Jo no em vaig començar a dedicar professionalment fins l’any 98 però prèviament havia trepitjat molt teatre amateur.
Vas estar durant molts anys combinant la faceta artística amb la banca.
Sí. Vaig estar 14 anys treballant a la Caixa Laietana i els darrers tres anys ho vaig compaginar amb el món artístic amb contractes amb el Liceu. L’any 2.000 vaig prendre la decisió de deixar la meva feina i dedicar-me plenament a ser cantant líric. Va ser una decisió molt meditada.
Quines obres l’han marcat més?
L’opera Il Trovatore de Verdi és la que m’ha marcat des dels inicis perquè va ser arrel d’aquesta obra que vaig prendre la decisió de dedicar-me plenament a l’òpera Al llarg dels anys he arribat a representar-la en vuit produccions diferents i és l’obra que he cantat més vegades. Estic bastant especialitzat en les obres de Verdi, he cantat pràcticament tots els seus títols. La trama de el trobador també m’ha marcat perquè l’any 2000 la meva mare va morir i la temàtica de l’obra em va tocar molt.
Participa en projectes a Mataró?
Al llarg de la meva trajectòria sempre que m’han demanat participar en algun projecte a la ciutat he tingut la voluntat de fer-ho. He participat en projectes benèfics i col·laboro sovint amb Càrites de Mataró. De fet, Càrites ha preparat un disc per celebrar els seus 50 anys i he posat veu a un dels temes.
Com és el seu dia a dia?
Per preparar-me una obra prèviament ho faig des de casa i amb el pianista a Barcelona. Quan arribes al lloc fas assajos tot el dia fins que arriben les funcions, que és el resultat final. Quan treballes en teatres importants l’exigència és màxima.
Quins són els seus propers projectes?
El proper 4 d’octubre estic a Andorra perquè participo a la cerimònia d’apertura dels Special Olympics. A partir d’aquí marxo cap Oviedo a fer Tosca. Al gener vaig a Bilbao a fer I Lombardi de Verdi. La següent producció és Semiramide de Rossini, torno aquí i vaig al Liceu a fer l’òpera de Hamlet.
Comentaris