Miquel Buch s'enfronta a 6 anys de presó per protegir Puigdemont
Miquel Buch s'enfronta a 6 anys de presó per protegir Puigdemont

Miquel Buch s'enfronta a 6 anys de presó per protegir Puigdemont

L'Audiència jutja l'exconseller i exalcalde de Premià de Mar Miquel Buch des d'aquest dimecres per nomenar com a assessor un mosso que feia d'escorta de Puigdemont

vlm capgros 01
 

La fiscalia li demana sis anys de presó i 25 d'inhabilitació per prevaricació i malversació

L'Audiència de Barcelona comença a jutjar aquest dimecres l'exconseller d'Interior Miquel Buch per haver nomenat com a assessor un mosso d'esquadra que feia d'escorta de Carles Puigdemont quan va marxar de Catalunya el 2017. Buch s'enfronta a sis anys de presó per prevaricació, mentre que la fiscalia demana quatre anys i mig per al policia Lluís Escolà per malversació de fons públics. Segons la fiscalia el policia va cobrar 52.712 euros com a assessor en sistemes de seguretat, quantitat que reclama com a indemnització. A tots dos els reclama també entre 23 i 25 anys d'inhabilitació especial i absoluta. El judici tindrà cinc sessions fins el 14 de juliol. Per aquest divendres es preveu que Puigdemont declari per videoconferència.

Aquest dimecres està previst que testifiquin diversos comandaments dels mossos, com un intendent, un subinspector i tres sergents. Dijous ho faran un sergent i dos inspectors, així com Andreu Joan Martínez, director general de la Policia en el moment dels fets; Brauli Duart, secretari general d'Interior aleshores; el cap de gabinet de Buch; i l'aleshores directora general de Funció Pública, Pilar Sorribas. Per divendres es preveu la declaració, entre altres, de l'expresident Puigdemont, el seu amic i empresari Josep Maria Matamala i l'inspector en cap de l'àrea d'escortes dels Mossos. També està previst que es presentin les proves pericials i documentals. El judici farà una pausa fins al 13 de juliol, quan declararan els dos acusats i la fiscalia farà el seu informe final. L'endemà s'acabarà el judici.

 

L'escrit de la fiscalia apunta que Escolà i dos agents més van escortar Puigdemont fins a Brussel·les el 29 d'octubre del 2017. La Divisió d'Afers Interns (DAI) dels Mossos li va obrir un expedient intern. A partir de llavors, va encadenar festes i baixes mèdiques entre el 30 d'octubre del 2017 i el 20 de juliol del 2018. En aquest temps s'han acreditat, diu el ministeri fiscal, diversos serveis internacionals a l'expresident de la Generalitat.

El 19 de juliol, el llavors director de la Policia, Andreu Joan Martínez, va tancar l'expedient d'Escolà i el va traslladar a una altre lloc de treball, apartant-lo definitivament de l'àrea d'escortes. L'endemà es va activar una plaça d'assessor, que la fiscalia creu que va ser creada específicament perquè fos ocupada per Escolà. El 27 de juliol es va publicar el nomenament i Escolà va agafar l'alta mèdica. El 30 de juliol va prendre possessió del càrrec.

La fiscalia creu que l'objectiu era, "únicament, procurar des del Govern, i amb càrrec als fons públics, un servei d'escorta permanent a Puigdemont, declarat processat rebel". El mateix 27 de juliol, Escolà va viatjar a Paris. El 2 d'agost, la secretària d'Estat de Seguretat va recordar per carta la suspensió automàtica de les funcions i els càrrecs públics de Puigdemont, declarat en rebel·lia judicial.

La fiscalia no té constància de vacances o baixes d'Escolà entre el 27 de juliol del 2018 i el 13 de març del 2019. "No consta la presència de l'acusat al Departament d'Interior ni un sol dia", continua el ministeri fiscal, que argumenta que Interior diu que els assessors no estan subjectes a registre de control horari. La fiscalia acredita en aquest temps una vintena de viatges "amb ple coneixement i aquiescència de Buch" per protegir el "processat rebel Puigdemont". En definitiva, segons l'escrit, dels 224 dies que Escolà va tenir el càrrec d'assessor, va estar a l'estranger 103 dies i de 20 se'n desconeix la seva ubicació.

També apunta que Escolà va "aparentar l'elaboració d'una sèrie d'estudis i informes" per a Buch, uns treballs que són de temes absolutament variats, sense registre d'entrada i nomes un està signat pel seu autor. Tots són curts i estan "plens de generalitats", amb informacions de "caràcter bàsic" i continguts extrets d'internet, segueix la fiscalia. El 7 de març del 2019 va demanar deixar les seves funcions com a assessor.

Arxivat a:

Comentaris (6)

Almeida Fa 2 mesos
Poco me parece.
Justícia Fa 2 mesos
Que s'han gastat el nostres diners protegint un fugat de la justícia? No crec que un polític català independentista pugui fer això. I s'han gastar no pocs. Tots els implicats han de pagar amb penes de presó i penes econòmiques per restaurar els diners malversats.
Maresme lliure i tropical Fa 2 mesos
Que se vaya a Bruselas y no vuelva nunca más a Cataluña. Los catalanes no lo queremos.
Anònim Fa 2 mesos
Aquest igual que a la resta no els hi passarà res, tots es guarden les espatlles, tots són iguals, arriben a dalt sense tenir preparació això sí amb influències i "amiguitos", se senten impunes i fant els que els hi rota els polítics d aquest país siguin catalans siguin espanyols han sortit del mateix sac, el sac dels corruptes ineptes, però sobretot que els ciutadans els importen una mer....a, i nosaltres com borregos anem tragant i queixar-nos que això sí sabem
Lorenzo Fa 2 mesos
El sargento ya será intendente... por lo menos. Es el premio.
maria Fa 2 mesos
que sigui tranquil que en aquest pais no li passarà res, es fàra un postureig i lliure de tota culpa com si res. Té sort de ser espanyol en el fons perquè si haguès sigut francès o americà o de quasi qualsevol pais aleshores sí hauria de tenir por d'anar a la presó per tot el que va fer i a més malversar els diners de tots els catalans.

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • C/ Sant Benet,16-18 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telf:93 790 45 46
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive