El Maresme, un plató cada cop més sol·licitat
En tres anys s’han triplicat les peticions d’enregistrar sèries i pel·lícules, gràcies a la tasca facilitadora de la Film Comission de la comarca
Una activitat i un negoci que va a més
Les casualitats no existeixen. Que la piscina del CN Mataró fos escenari de la gravació de l’spot internacional d’Apple Watch, que el carrer d’en Palau del centre de Mataró fa dies es caracteritzés com si fos una ‘rue’ del París dels anys 70 o que els antics despatxos i estances dels directius de Caixa Laietana a l’edifici de rere l’Ajuntament hagin aparegut, ja, en dues sèries de Netflix no és òbviament casual. Tot al contrari: són exemples de la consolidació del Maresme com a terra de rodatges, com a comarca-plató i com a territori amb un ens propi que vetlla perquè aquesta activitat, que genera impacte econòmic directe, vagi a més.
Amb un interlocutor únic, les productores troben facilitats per enregistrar a la comarca
84 gravacions en tres anys. Poca conya. Què tenen en comú pel·lícules d’estrena i primeres espases de directors i repartiment, sèries d’èxit dels Netflix o Movistar, anuncis internacionals, spots publicitaris o curtmetratges? Que s’han gravant a la nostra comarca. Des del seu despatx, l’Albert Roca i la Txell Noè es dediquen a coordinar totes les peticions d’enregistraments, a facilitar tràmits, a posar en contactes ajuntaments i particulars amb productores interessades. El seu és un calendari exigent, de gestions, tràmits i coordinació complicades. Que s’hagi triplicat l’interès en gravar a la comarca en tres anys parla bé de la creació, ja fa tres anys, de la Maresme Film Comission.
Film Comission? Què vol dir? “Les grans ciutats tenen el que es diu una film office. N’hi ha a Barcelona, per exemple. Pels territoris com el Maresme, amb el que es treballa és amb Film Comission: i el que fem és un servei públic, interactuació, de posar en contacte i sobretot de facilitar la tasca i les gestions. Nosaltres parlem el mateix idioma que els productors i sabem com treballar amb ells de manera que facilitem molt la feina que si la relació fos directa entre administracions o particulars amb grans productores”, explica Albert Roca. “La nostra clau és agilitzar i ara hem consolidat el Maresme, se sap que hi som i que si hi ha la Film Comission tot serà més fàcil. Hem picat molta pedra i els resultats són els que són: 26 ajuntaments que han entès la idea i s’hi han adherit, hem triplicat els rodatges i les productores valoren que totes les gestions que els costarien ens tinguin a nosaltres de finestreta única”, explica.
Per què el Maresme?
Però què hi veuen les productores, localitzadors i grans projectes al Maresme? Per què cada cop més gravacions es volen fer aquí? “Hi ha diferents factors, però també òbviament que tenim mar i muntanya, proximitat amb Barcelona, una riquesa molt bèstia de patrimoni o espais que potser fins ara estava amagada o desconeguda per tot aquest món i que ara, gràcies a la Comission, van coneixent i saben que tenen a l’abast”, explica Txell Noè.
Un altre element que juga a favor del Maresme és el clima (sempre el clima) i la situació geogràfica. Per exemple, el el món publicitari aquí hi ha moltes més hores diurnes que a la gran major part d’Europa de manera que Catalunya es consolida com a espai de gravació d’spots publicitaris. Al Maresme s’han enregistrat anuncis de cotxes, de mòbils, de productes alimentaris. I també documentals d’allò més variats.
Impacte econòmic al territori
El negoci, no és sobrer recalcar-lo, passa pel lloguer dels espais on s’enregistra. Inversió en el territori per particulars, institucions o ajuntaments. “Hi ha molts propietaris que els interessa treure benefici d’un espai que potser tenen tancat i que gràcies a la gravació poden sostenir”, diuen. Antigues fàbriques, espais singulars com soterranis o terrats, despatxos antics… al catàleg d’espais que la Maresme Film Comission va completant i difonent hi cap des de l’espectacular Llar Cabanellas (molt buscada) a cases senyorials, terrats de centres cívics o les pròpies platges.
A més, cada cop que hi ha una gravació els veïns veuen el que suposa de desplegament de camions, tràilers, personal, material, logística. Cada enregistrament, a més, pot repercutir en l’economia de la zona: des de dinars en la restauració de proximitat a compres de material, professionals contractats, lloguers d’espais. En definitiva: cada enregistrament té un clar impacte econòmic que, ja de per sí, interessa a tots els actors en dansa. Si es va a més, el que es propos és desenvolupar una línia de turisme de rodatges: explotar les visites als espais associables amb aquella pel·lícula o aquella sèrie d’èxit. El que Girona va fer amb Joc de Trons, perquè ens entenguem.
Cada enregistrament té un clar impacte econòmic que interessa a tots els actors en dansa
Un dels antecedents de la feina que fan des de la Maresme Film Comission és el temps en què la Txell Noè va treballar d’enllaç de la gravació de la sèrie La Riera a Mataró. A diferència d’aquell encàrrec, en el que la promoció dels paisatges del Maresme era un dels objectius, moltes de les gravacions que avui en dia es fan entre Montgat i Malgrat tenen com a propòsit clau que no es reconegui l’entorn. “Les gravacions són internacionals, busquen espais el màxim de neutres i un look molt genèric, anglosaxó bàsic, perquè no identifiquis ben bé el que estàs veient”, expliquen. D’aquesta manera, pot passar que tots haguem vist el Maresme a la pantalla i no ens n’haguem ni adonat. Una de les feines de la Film Comission es anar difonent, també, quines novetats o estrenes tenen component local.
Les joies de la corona: on es vol rodar més?
Les productores busquen exteriors o interiors, fàbriques, residencials o equipaments que caracteritzen per als enregistraments
La creació de la Maresme Film Comission va ser una iniciativa del Consorci de Turisme del Maresme. Una adjudicació de fa tres anys que des de llavors ha firmat convenis de col·laboració amb 26 ajuntaments de la comarca i nombrosos particulars. A la pràctica, ve a ser com un catàleg de localitzacions perquè les productores escullin si els espais disponibles s’adiuen o es poden adaptar a les seves sinopsis. Hi ha les productores i unes persones (els localitzadors) que segons si quadra o no quadra acaben decidint si una sèrie, o una pel·lícula, o una sessió de fotos o un anunci o el que sigui es gravarà o no al Maresme. A la seva web hi ha la relació d’espais, exteriors i interiors, privats i públics, per triar i remenar.
El cas més paradigmàtic és el de la Llar Cabanelles, que només obre per a gravacions mentre espera el seu futur
L’Albert i la Txell han d’estar disponibles. De guàrdia, podria dir-se. I atendre al que es demana, procurar accelerar gestions amb els ajuntaments i també cuidar els diferents espais. “Tenim clar que les gravacions representen unes molèsties i que, per exemple, no podem abusar d’un espai. Cuidem els entorns perquè tot flueixi i estem contents de com hem anat trobant facilitats i complicitats”, expliquen.
Per indicació de la Maresme Film Comission, per exemple, hi ha un decorat d’un caixa forta permanentment muntat a l’edifici de la Fundació Iluro, rere l’Ajuntament. O gràcies a l’existència d’aquest ens, el film ‘Mediterráneo’ que relata la peripècia humana i salva-vides d’Open Arms es va gravar en dues localitzacions: Grècia i el Maresme. La pel·lícula comença a la platja mataronina del Varador.
Les localitzacions
Llar Cabanelles
|
Tecnocampus
|
Edifici Fundació Iluro
|
Platja del Varador
|
La cartellera dels ‘gravats a casa’, cada cop més estesa
El ritme de rodatges va en augment de manera que la quantitat de sèries, pel·lícules, clips o espots que tenen com a escenari la comarca seguirà creixent els propers anys
De la mateixa manera que entre els productes d’horta que es poden trobar als mercats de casa nostra n’hi ha que denoten la seva procedència amb el segell de ‘Collits a casa’, un possible paràmetre per discernir entre les sèries i pel·lícules podria ser el de ‘gravats a casa’. No existeix aquesta etiqueta, però el volum de rodatges que s’acumulen ben bé justificarien que almenys en clau maresmenca es fes proselitisme de la cartellera cada cop més prolífica d’èxits enregistrats a la comarca.
Alguns dels projectes audiovisuals més destacats enregistrats aquest 2021 i encara pendents d’estrena són ‘Feria’, ‘Ídolo’ o ‘Bienvenidos a Edén’, tots ells sèries per Netflix; pel·lícules com ‘Girasoles silvestres’ o ‘A través de mi ventana’; la segona temporada de ‘Paraíso’, disponible a Movistar; la minisèrie de TV3 ‘Torna Sara’; o una producció alemanya, ‘Der Barcelona Krimi’. “Estem molt satisfets amb el número de rodatges que estem tenint al Maresme. Veiem que any rere any es van incrementant i això vol dir que estem consolidant la comarca com a destí de les productores i localitzadors en els seus nous projectes i les seves noves produccions”, valora el responsable de la Maresme Film Commission, Albert Roca. En total, s’han realitzat 84 produccions, tot i que s’han atès més de 300 consultes sobre rodatges.
Per tota la comarca
Molts municipis de la comarca han servit com a escenari per diferents produccions, com Alella, Arenys de Mar, Arenys de Munt, Argentona, Cabrera de Mar, Cabrils, Caldes d’Estrac, Canet de Mar, Dosrius, El Masnou, Malgrat de Mar, Mataró, Montgat, Òrrius, Palafolls, Pineda de Mar, Premià de Dalt, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt, Teià, Tiana, o Vilassar de Dalt.
Enguany també s’han estrenat algunes produccions rodades l’any passat a la comarca i que han tingut un gran èxit, com la pel·lícula ‘Mediterráneo’, que va passar per Mataró i Vilassar de Dalt, i que va estar preseleccionada per representar Espanya als Oscars. També s’han estrenat ‘El Inocente’, ‘Hache’, ‘Loco por ella’, ‘Maricón perdido’, ‘Las leyes de la frontera’ o ‘Merlí, Sapere Aude’, també per Netflix, Movistar, TV3 i TNT, a més de llargmetratges pel cinema.
També hi ha produccions gravades l’any passat que encara estan pendents de llançament, en especial dues sèries per Movistar: ‘Vida perfecta’ i ‘Todos mienten’.
Actualment hi ha projectes en ple rodatge al Maresme que faran augmentar, encara més, les xifres. Queda patent el creixent interès de grans plataformes i productores pels espais singulars de casa.