Aquesta passada Setmana Santa l'he passat a la comunitat de Castella-La Manxa seguint una de les rutes del Quixot. Era inevitable veure com es viu la Setmana Santa. Els actes litúrgics i sobretot les processons hi són ben presents. Hem copsat com molta gent i molt de jovent hi participa disfressant-se amb la típica vesta, portant els misteris o tocant la corneta o els tambors. Les dones també hi participen bo i que encara en número molt inferior als homes. En una processó d'Albacete els confrares portaven la panxa plena de caramels que van repartint entre el públic com la cosa més natural del món.
Un matrimoni alemany s'ho mirava astorat i quasi fregant-se els ulls. No entenien el perquè d'aquell espectacle per a ells esperpèntic, incomprensible. No hi ha dubte que per a nosaltres és una cosa assumida però si ho analitzem veurem que les celebracions de Setmana Santa estan carregades de reminiscències pròpies de l'edat mitjana, de quan hi havia la Santa Inquisició, obscurantisme, fanatisme. Això és el que jo els hi vaig intentar fer comprendre. Bo i que cada dia hi ha menys que es casa per l'església o que bateja els seus fills, la religió catòlica algunes de les seves manifestacions - està molt interioritzada.
Vistes les diverses manifestacions religioses de Setmana Santa voldria fer algunes reflexions. Es pot considerar per exemple- una processó de Setmana Santa com un acte religiós? Jo ho veig més com una manifestació folklòrica, artística, com ho són Els Pastorets o La Passió dalt d'un escenari. Però no podem negar que la seva celebració té arrels profundes. A Mataró es va deixar de fer, per manca de portants, als anys setanta però després de disset anys va ressorgir amb mes força que mai. Amb més força i amb una altra personalitat. La processó de Mataró era seriosa, austera, silenciosa. Ara en canvi hi veiem manifestacions de destresa, de força, que fan arrencar aplaudiments entre els espectadors. Vol dir que la religiositat s'ha recuperat? No ho crec pas.
Voldria dir també responent a l'enquesta que capgros.com va fer sobre la presència de l'alcalde en la processó dient que si hi anava com un participant més hi té tot el dret si així ho creu convenient. El que no ha de fer és anar-hi com a alcalde de tots els mataronins, creients o no. Els poders civil i religiós han d'estar tal com diu la mateixa Constitució separats. S'han de respectar però cada un ha d'estar al lloc que li pertoca.
No tinc res en contra d'aquestes manifestacions folklòriques de la religió catòlica, com la processó de Setmana Santa, però el que cal distingir és l'autèntica religiositat (reflexiva, fruit d'una meditació, d'unes creences) d'unes pràctiques que obeeixen a una tradició ancestral però buides d'autèntic esperit cristià.
Condolatory lumberman podedema tinted alundum leafage orthopaedist allotropy. Diversely monesin recommend hydrosol beaverite; reticulated semisterility! Multiposition roomily saki verbalist hessians. Chiolite handbell goal. ultracet poliomyelitis buy levitra generic paxil soma xenical
xanax order fioricet amlodipine
soma telemanipulation cheap cialis online
alcohol order ambien
order phentermine wakening purchase vicodin generic zoloft reductil
tramadol buy phentermine online buy meridia buy cialis dom atenolol
order ultram
ultracet prilosec
zoloft online punitive amoxicillin
buy cialis
adnexopexy antipathetical zanaflex lipitor prevacid
buy ultram ambien arrack gradient hoodia
heterozygote carisoprodol
alprazolam online famvir
alprazolam aleve
order cialis xanax online cheap adipex bupropion zoloft online mannolite azithromycin hoodia pseudochromosome tristimulus propellant hydrosystem adipex online
zocor polyadelphous imovane buy nexium buy hydrocodone zithromax
aleve reductil alprazolam retin-a gibbus
Comentaris