La residència de Trànsit
Els ballarins de Trànsit Dansa ja tornen a ser a Mataró després d'un destacat periple internacional per presentar l'obra El salt de Nijinsky'. La companyia resident a la capital del Maresme ha ofert una àmplia gira per Argentina i ha participat al festival de dansa Kinani de Moçambic. Al país sud-americà hi van oferir fins a 14 actuacions per set ciutats, en teatres de gran solera sempre plens, i rebent bones crítiques de mitjans com La Nacion. A Moçambic, van ser una de les companyies internacionals estrella d'una cita emergent i el consulat espanyol ja els ha proposat tornar-hi per fer un tour encara més ampli pel sud d'Àfrica. Més de dos anys després de la seva estrena a la ciutat, El salt de Nijinsky' encara segueix donant joc i ja s'ha exhibit en grans festivals de l'Estat espanyol i arreu del món. Però la satisfacció per l'èxit a l'escenari no és completa, ja que en aquest temps la companyia ha vist com perilla la seva residència a Mataró. Des de Trànsit asseguren que la Generalitat està deixant de donar suport a les residències permanents, en favor de les més puntuals i dedicades a la creació d'una obra concreta. Si aquesta tendència s'accentua, es podria trencar en mil bocins un treball de tres anys marcat per la coherència. Trànsit, com a companyia resident a Mataró, ha pogut gaudir d'espais on treballar i preparar els seus muntatges, però també ha revertit tot el seu talent a la ciutat, participant en actes de carrer de tot tipus, acostant la dansa als ciutadans i donant suport a un ampli sector del teixit social. L'Ajuntament s'hi ha involucrat de ple, impulsant fins i tot un centre de creació escènica a Can Gassol on Trànsit hi tindrà la seva seu. La Generalitat així ho emparava, però ara la situació podria donar la volta com un mitjó, fruit en bona part del desgavell que viu Consell de les Arts i de la política cultural sense brúixola. I així no hi ha manera de creadors i administracions municipals puguin plantejar-se projectes a llarg termini, que són els realment fructífers.
Comentaris