Els alumnes d’un conflictiu institut de l’extrarradi de París i la relació amb un professor ple d’entusiasme i bones intencions seran els encarregats d’inaugurar aquest divendres, dia 21, la Mostra de Cinema de Nous Realitzadors, que enguany celebra la seva trentena edició. El teatre Monumental, epicentre del certamen, projecta La Clase, el film del director francès Laurent Cantet que va guanyar la Palma d’Or al darrer Festival de Cannes. La pel·lícula està basada en una novel·la semi-autobiogràfica en què l’actor principal del film, François Bégaudeau, explica la seva experiència com a professor de literatura en un institut de París.
La Mostra projectarà enguany un total de 12 films, molts dels quals tenen com a denominador comú haver estat premiats als principals festivals internacionals. Aquest cap de setmana es podran veure al Monumental quatre films més: Los próximos pasados, de l’argentina Lorena Muñoz i que se centra en la història de la destrucció d’una gran mural artístic; Estómago, una producció italo-brasilera dirigida per Marcos Jorge amb el menjar com a eix central (la projecció anirà acompanyada d’un tastet de menjar i beguda brasilera a càrrec de l’Associació Gastronòmica de Mataró); i Bajo Juárez, un film mexicà que narra la vida d’una de les nombroses mares que ha perdut una filla en aquest territori; i Déjame entrar, una pel·lícula de vampirs sueca que va ser de les més destacades al darrer Festival de Sitges. La programació es completarà durant la setmana següent amb A ciegas, de l’aplaudit director Fernando Meirelles (Ciudad de Dios, El jardinero fiel), dues pel·lícules catalanes (Pas a nivell, de Pere Vilà, i El cant dels ocells, d’Albert Serra) i la clausura, el film d’animació israelià Vals con Bashir.
Trenta anys del Maig del 68
La XXX Mostra de Cinema oferirà un mini cicle durant la setmana vinent dedicat al Maig del 68. Un dels encarregats d’aquestes pel·lícules, que es realitzaran al Foment Mataroní, Albert Comas, explica que han volgut donar “un punt diferent al cicle” i fer una mirada “més retrospectiva dels fets de París”. Un dels motius principals a l’hora de fer aquest cicle es deu a “la importància que va tenir el cinema en aquest esdeveniment”. El membre del col·lectiu Filmus ha desgranat el que oferirà aquest cicle: “Weekend és important perquè fa una gran reflexió de la politització del cinema abans del 68, i aquest film és un reflex de l’ambient que hi havia”. Pel que fa Milou en Mayo, Comas assenyala “la mirada posterior dels fets que es van veure des del mateix cinema”. Sobre Les amants réguliers, el membre de Filmus destaca que és una manera de dir “així es fa una pel·lícula del maig del 68”.
El preu de les entrades és de 5’50 euros i també es posen a la venda abonaments per a cinc sessions de 17’50 euros. En total, l’any passat més de 3.000 espectadors van assistir al certamen, una xifra que s’espera superar. Abans de cada film, es projectarà un curt emmarcat en la XII Mostra de Curtmetratges. El certamen preveu un total de tres premis, dos decidits pel jurat (de 3.600 i 1.2000 euros respectivament) i el tercer decidit pel públic i dotat amb 600 euros.
Consulta la programació de la 30a Mostra de Cinema
Fotograma del film francès 'La clase'
Comentaris