L'extraterrestre més famós del nostre planeta, E.T., podria tenir els seus orígens en la ploma del barceloní Joaquín Blázquez. Així ho pensava, almenys, aquest dibuixant maleït', afincat a Premià de Mar, que va lluitar per portar el director Steven Spielberg als tribunals per plagiar un dels seus personatges, Melvin, i convertir-lo en el marcià del dit lluminós. Una història rocambolesca i fins ara desconeguda que Victor Saràbia i Miriam Sons, de la productora premianenca La Caja Negra, vol portar a les pantalles en format de documental. Ho farà aquest 2007, coincidint amb el 30è aniversari de l'estrena d'E.T. l'extraterrestre.
Melvin contra E.T. és el títol del projecte que traurà a la llum aquesta història inèdita. El personatge de Melvin va aparèixer l'any 1975, dos anys abans de l'arribada d'E.T. a les pantalles, en el número 49 de la revista Vampirella, que pertanyia a la popular editorial nordamericana Warren Publishing. Les similituds entre Melvin i l'extraterrestre de Spielberg eren tan evidents que Blázquez es va obsessionar per reclamar drets d'autor al director americà. El seu objectiu es va truncar a causa de la seva mort prematura l'any 1986, als 40 anys, a causa d'un vessament cerebral provocat per una continuada ingestió de medicaments, per tractar la seva depressió nerviosa, i alcohol.
Víctor Sarabia, director del projecte, era veí de Blázquez a Premià, i tenia 11 anys quan va morir. Va ser a través de la vídua del dibuixant que va conèixer la història de Blázquez i va recopilar prou material com per plasmar la seva trajectòria en un documental. A través d'entrevistes a familiars, companys de professió i editors, imatges d'arxiu i petites recreacions, Melvin contra E.T repassa la vida de Joaquín Blázquez i indaga si el plagi era tal o només eren imaginacions del dibuixant. Recollim opinions molt interessants en un i altre sentit, però preferim que de la conclusió se'n encarreguin els propis espectadors, explica Sarabia. La Caja Negra prefereix cobrir-se les espatlles per evitar problemes. La productora no defensa que hi hagués plagi, diu el director.
Una generació d'or
El film de Saràbia no només rescata la figura del dibuixant, sinó que retrata uns personatges i una època, la de finals dels anys 70, vitals per a la resurrecció i desenvolupament del còmic al nostre país. Va ser una de les generacions més importants del món del còmic a Espanya, apunta Saràbia. Dibuixants com Carlos Jiménez, Alfonso Usero, David García o el propi Blázquez, que treballaven en agències per a l'estranger, i que a cavall de la dècada dels setanta i els vuitanta van protagonitzar el gran boom del còmic a l'Estat. Durant la transició, hi havia una quantitat increïble de revistes especialitzades, i al principi amb molt de públic, recorda Saràbia. El mateix municipi de Premià, on viu el director, va ser un dels epicentres de la revolució de les historietes gràfiques. Molts dibuixants del què es coneixia com a Escola de Barcelona van venir a viure a Premià, que llavors era un petit i bonic poble coster, explica el director. Les causes de l'auge i posterior caiguda del món del còmic al nostre país també són retratats a Melvin contra E.T.. El documental s'acabarà de rodar a finals de maig o principis de juny d'enguany i encara s'està estudiant quina serà la seva distribució.
-
Original sistema de finançament
L'equip de rodatge vol aconseguir el pressupost necessari, establert en uns 60.000 euros, a través de particulars. A canvi de les donacions, ofereixen un dibuix original de Joaquín Blázquez, el reconeixement oficial en els títols de crèdit, publicitat a la pàgina web de la pellícula i sorteigs d'obres originals dels artistes que participen en aquesta iniciativa cinematogràfica. Les donacions han de ser d'un mínim de 15 euros; de moment, l'equip ja ha aconseguit una quarta part del pressupost. El nostre mètode de producció és una declaració de principis assegura Saràbia, qui creu que hi ha altres models audiovisuals possibles als imperants en l'actualitat. Aquest sistema de finançament els dona un control total sobre el projecte. Tots els professionals que s'han involucrat en el rodatge, des de càmeres a illuminadors i tècnics de so, han assumit els mateixos riscos econòmics que Saràbia i Soms.
Dibuix de Joaquin Blázquez
Comentaris