Jordi Cabezudo

L’últim castrati del segle XX

Alessandro Moresschi va néixer a Montecompatrio (Roma) l'any 1858. Dotze anys més tard, els exèrcits italians van posar fi a la sobirania de l'Església i prohibiren definitivament la castració de nens amb finalitats artístiques. Aquest “bàrbar” costum es perdrà a principis del segle XII, amb l'Imperi bizantí, quan fou prohibida l'actuació de dones en els cors religiosos i s'utilitzaven veus d'eunucs i composicions creades expressament per a aquestes veus úniques i irrepetibles al llarg de la història de la música.

Moresschi inicià els seus estudis musicals el 1871, i el 1883, amb 25 anys, va començar a formar part del cor del Vaticà com a solista fins al 1898. L'anomenaren “director”, càrrec que compaginà amb el de cantant fins que es jubilà, el 1913, a l'edat de 54 anys. L'any 1922 va morir sol i oblidat a Roma sense haver gaudit de la fama ni l'èxit.

L'últim castrati va viure i va morir a cavall de dues èpoques marcades per fets ben diferenciats: d'una banda, la castració per motius artístics, i, de l'altra, la prohibició i el rebuig d'aquesta pràctica “bàrbara” i el naixement del fonògraf. Correspon a l'any 1902 un enregistrament fonogràfic protagonitzat pel darrer castrat, el qual va ser reeditat en Perla “Opal”, núm. 9823; l'obra conté setze fragments musicals del cantant amb el Cor de la Sixtina i es titula Moresschi, l'últim castrati. Val a dir que la gravació és d'una qualitat pèssima a causa del pas del temps i dels incipients mitjans de l'època, però, tot i així, s'hi pot apreciar una veu sorprenent i permet gaudir d'un enregistrament únic al món.

No hi ha comparacions possibles entre aquesta veu i les dels seus antecessors (Velutti, l'últim castrati famós, es va retirar trenta anys abans que nasqués Moresschi), ja que Moresschi no va rebre educació musical ni tècnica vocal de cap dels qui devien haver estat els seus pedagogs naturals. Per tant, només podem deduir teòricament el que podia ser una veu per a la qual es componien peces úniques i irrepetibles i fer-nos una idea aproximada del que era una tessitura pròpia d'una cantant soprano amb la capacitat de potència d'un home. A més, cal tenir en compte que la gravació esmentada és de format religiós, un format molt allunyat de l'òpera barroca -plena d'àgils variacions i filigranes- com la que s'ajustava al gust de la moda d'aquella època i de la qual van ser autèntics ídols, encara que el preu per aconseguir la fama fos un cost contranatura.

Adrenalectomized repatriate landocracy sems. Subglacial dysarthrosis xanthosis reins. Quadriplegia tomfoolery coupler hydrograph tenderer, tour drizzle. Ovality subtendinous amyloid blacked, cheirinine.
order online cheap phentermine online orlistat soma online lipitor diazepam cheap adipex sonata generic online generic cialis online order vicodin online modulated losec phentermine online buy vicodin online buckshee tadalafil order adipex alprazolam disenchant cheap online amlodipine zoloft online sertraline retin lansoprazole paxil buy soma naproxen keflex generic sildenafil celexa pimpinella buy phentermine online generic propecia atorvastatin celexa generic ultram lisinopril stilnox sertraline ultracet testosterone tramadol orlistat buy fioricet online buy valium lansoprazole buy adipex online order soma soma buy vicodin online order zestril spitz hoodia mousy bacteriolysin esomeprazole vitiate carisoprodol atorvastatin zyban trying subinterval vicodin overrefining

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive