El musicòleg mataroní Francesc Cortès
El musicòleg mataroní Francesc Cortès

S.F.

Francesc Cortès actualitza l’òpera ‘La Celestina’ de Felip Pedrell

L'obra es va estrenar ahir dimecres al Liceu per primera vegada

El musicòleg mataroní Francesc Cortès ha realitzat l’edició crítica de l’òpera ‘La Celestina’, de Felip Pedrell, que va estrenar-se ahir dijous, dia 3, al Liceu de Barcelona. “La meva feina es basa en agafar l’obra escrita i fer una actualització revisant la partitura, unificar criteris i ajustar-la a la manera actual de notar la música”, ha explicat el musicòleg. L’obra es va estrenar per primera vegada, ja que el seu autor la va crear el 1902 però no va poder-la presentar mai. Cortès ha explicat que se’n va “tocar un fragment el 1921” i que ell mateix en va “enregistrar en cd una part l’any 2000”. El Liceu va acollir l’estrena en versió concert d’uns fragments escollits que mantinguin intacte la coherència i “el fil narratiu de l’obra”. Està previst fer una altra audició el proper dia 8.

Cortès ha assegurat que junt amb el director del concert, Ros Marbà, han “seguit criteris per agafar els fragments més idonis i atractius”. L’elecció ha servit per poder tenir força a la “mesura del que representa tota l’òpera”. Per fer aquest treball, és inevitable conèixer “la partitura i triar de forma coherent”, ha explicat Cortès, musicòleg que ja havia fet altres treballs d’aquest tipus en altres projectes. Un cop feta la tria i actualitzada la peça, el mataroní també ha realitzat la partitura general pel director i la preparació del material necessari per l’orquestra. “Com que no s’utilitzaven en l’original instruments antics, no ha calia canviar-ne cap”, ja que es tracta d’una obra“relativament recent”. En total, Cortès ha treballat un any i mig junt amb Marbà per finalitzar l’edició crítica.

El musicòleg ha explicat que en principi no està previst dur l’òpera a cap lloc més. Cortès ha lamentat el mal tractament en totes les disciplines artístiques catalanes pel fet que aquesta obra encara no s’hagués estrenada cent anys després de la seva creació: “hi ha una sensibilitat molt baixa amb el que es fa”. “És una obra important que el compositor va deixar escrita i mai va trobar oportunitat per estrenar-la”, ha dit. L’audició de dimecres passat va comptar, sota la batuta de Ros Marbà, amb els cantants Marina Rodríguez, Ana Ibarra, Angelica Mansilla, Jeffrey Dowd, Josep Miquel Ramon i Stefano Palatchi.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive