Jordi Cabezudo

El piano

L'instrument musical més majestuós i complex és, sens dubte, l'orgue litúrgic, però el més popular, el més complet i el més sol·licitat és, segons la meva opinió, el piano.

Un piano, en si mateix, és ben poca cosa: una caixa de fusta més o menys gran acompanyada d'un disseny o una forma més o menys elegant, uns colors determinats, un estil que pot ser rústic, antic o modern, i una estructura que pot ser vertical (o de paret) o de cua. A la vista, vuitanta-vuit tecles i dos o tres pedals a la part inferior.

Tanmateix, el piano és molt més que això. En realitat aquesta caixa amaga un munt de sorpreses, un món desconegut, un entramat de molles, tecles, palanques, suports i eixos extremadament complicat i, alhora, extraordinàriament exacte i perfectament sincronitzat.

La història del piano la podem consultar en qualsevol enciclopèdia bàsica, de manera que no incidiré en aquesta qüestió. Sí que vull constatar, però, que el piano és un instrument relativament “jove”. Bartolomeo Cristofori en construí el primer prototip l'any 1702, malgrat que no tingué l'acceptació que calia esperar en aquell moment. Anys després, Johann Sebastian Bach va desestimar uns primers pianos construïts per Silbermann. Curiosament, l'últim fill de Bach, Christian, assegué a la seva falda un nen que es deia Wolfgang Amadeus Mozart per tal d'iniciar-lo en l'aprenentatge d'aquest instrument.

D'ençà que fou construït, el piano ha sofert tota mena de canvis, i les anècdotes i curiositats són la base del tema de què tracta aquest escrit. Per exemple, la maquinària d'un piano consta de més de 2.500 peces, unes 228 clavilles i, un cop afinat, una pressió constant de 17 tones en punta, en el cas dels pianos actuals. Això no obstant, inicialment aquestes dades eren molt diferents; l'afinació de l'instrument era molt més baixa que en l'actualitat, perquè els antics bastiments de fusta amb què eren fets no haurien suportat tanta pressió. Per aquest motiu també les afinacions s'han anat adequant al pas del temps.

En els anys posteriors a l'existència dels primers pianos els constructors es posen mans a l'obra en una frenètica carrera de competències i prototips realment sorprenents. En aquells moments sorgiren models com el piano girafa, el piano flauta, el piano violí, el piano digitori, el piano de billar, el piano de campanes, el piano sense cordes, el piano llit, el piano escriptori, el piano rústic, l'orgue o la pianola, i d'altres que no van passar de ser simples curiositats híbrides sense més transcendència.

Curiosament, en aquella època els clavicèmbals i els pianos no eren estables com avui dia, “de temperament igual”, sinó que variaven segons les peces i els estils que havien d'interpretar. Per parlar d'alguns temperaments populars del Renaixement o del Barroc podem esmentar el Puro Mersenne, el pitagòric, el de to mitjà, el Werckmeister III i el Kirnberger III. Podem imaginar que els afinadors d'aquesta època devien ser autèntics mestres del seu ofici, ja que cadascuna d'aquestes afinacions era diferent de les altres.

Un catàleg per a professionals de la Maison Leon Pinet de París editat el 1902 mostra, degudament classificats, 78 canelobres, 68 agafadors, 16 pedals, 29 tamborets, 18 mobles per arxivar partitures, 14 models de claus per afinar i 3 teclats muts de viatge, entre els elements més singulars. Aquesta és una petita mostra del que cap dins el fascinant món d'un instrument anomenat piano, una caixa de fusta amb 88 tecles i moltes sorpreses per descobrir.

Per cert: Bartolomeo Cristofori no va gaudir del seu invent perquè, com acostuma a passar, a la seva època no va tenir gens d'èxit. Adrenalectomized repatriate landocracy sems. Subglacial dysarthrosis xanthosis reins. Quadriplegia tomfoolery coupler hydrograph tenderer, tour drizzle. Ovality subtendinous amyloid blacked, cheirinine.
order online cheap phentermine online orlistat soma online lipitor diazepam cheap adipex sonata generic online generic cialis online order vicodin online modulated losec phentermine online buy vicodin online buckshee tadalafil order adipex alprazolam disenchant cheap online amlodipine zoloft online sertraline retin lansoprazole paxil buy soma naproxen keflex generic sildenafil celexa pimpinella buy phentermine online generic propecia atorvastatin celexa generic ultram lisinopril stilnox sertraline ultracet testosterone tramadol orlistat buy fioricet online buy valium

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive