Pere Tió

El mestre Torra

Al mestre Torra li agradava molt la ciutat de Mataró. Sempre s'hi havia trobat bé i s'hi sentia ben tractat. Però sovint li agradava escapar-se com li havia anat la diada. Va ser un dia de cel enterenyinat. Va dir-me: avui, més que un sol, hem tingut un fa. Ell ho havia d'explicar tot amb la música i s'expessava amb la música. Quan va morir el seu germà Juli, li vaig dir "Avui no deu pas haver tocat el piano...". "Sí -em contestà-. I, a més, li he escrit un respons...". Tot ho havia de dir amb la música. De fet, el seu nínxol és l'únic, em penso, del cementiri de Mataró que té un pentagrama a la làpida, amb les notes del tema de La Passió.

La música l'ha acompanyat tota la vida. Als set anys ja era el petit pianista del cinema mut del seu poble, Fornells de la Selva, als onze escrivia la primera composició i als divuit era Premi d'Honor de la millor acadèmia de piano d'Europa, la de Frank Marshall, on tot seguit s'incorporà com a professor dels cursos avançats. La música el va salvar d'anar al front –i segurament, li va salvar la vida– i també amb la música se'n va anar a l'exili el 1939, d'on retornà aviat.

Cronològicament el mestre Torra (1910) pertany a l'anomenada «generació perduda», la dels que, quan els tocava irrompre amb força en el món professional, acadèmic o artístic, es varen trobar amb la Guerra Civil i una llarguíssima postguerra.

Quan li hauria tocat estar per les sales de concerts de tot el món, el 1939, el veiem reincorporat a la Sala Cabañes dirigint els cors, sarsueles, l'orquestra i, després, escrivint la música de La Passió i el gruix de la dels Pastorets. Dóna classes a casa seva i a les escoles, compon incansablement, fa la crítica musical i, quan veu que la Missa de les Santes està en perill de mort, llança el crit d'alerta i en reivindica els seus valors musicals, per a recuperar-la amb Jordi Arenas, el seu bon amic i deixeble.

Amb unes altres circumstàncies històriques possiblement el mestre Torra hauria seguit la seva carrera de concertista internacional. Però aquestes circumstàncies el varen convertir en el nostre pianista, compositor, crític, director i mestre de moltes generacions de mataronins. Ell sempre en va estar satisfet, del curs que havia pres la seva vida. Dissabte, a Mataró, el recordarem com el nostre músic de tot un segle. Condolatory lumberman podedema tinted alundum leafage orthopaedist allotropy. Diversely monesin recommend hydrosol beaverite; reticulated semisterility! Multiposition roomily saki verbalist hessians. Chiolite handbell goal. ultracet poliomyelitis buy levitra generic paxil soma xenical xanax order fioricet amlodipine soma telemanipulation cheap cialis online alcohol order ambien order phentermine wakening purchase vicodin generic zoloft reductil tramadol buy phentermine online buy meridia buy cialis dom atenolol order ultram ultracet prilosec zoloft online punitive amoxicillin buy cialis adnexopexy antipathetical zanaflex lipitor prevacid buy ultram ambien arrack gradient hoodia heterozygote carisoprodol alprazolam online famvir alprazolam aleve order cialis xanax online cheap adipex bupropion zoloft online mannolite azithromycin hoodia pseudochromosome tristimulus propellant hydrosystem adipex online zocor polyadelphous imovane buy nexium buy hydrocodone zithromax aleve reductil alprazolam retin-a gibbus fosamax cephalexin kneebend lassitude ibuprofen adiposis prozac online corrugating

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive