Des que l’any 2008 Mataró va entrar a la xarxa de Ciutats Amigues del Circ, la presència de números circenses a la programació de Les Santes ha estat una constant. Fa dues edicions el circ va omplir moltes hores al nou Parc Central, mentre que ara fa un any els que en van voler veure van trobar-lo als voltants de la pista d’asfalt del parc Central antic. Aquest 27 de juliol l’espectacularitat, atreviment i poesia del més difícil encara baixen arran de mar afrontant en solitari omplir el sempre complicat Sarau, del que han desaparegut concerts, cinema a la fresca i altres espectacles que s’acostumaven a veure després dels focs. Al mateix lloc, el dia següent a partir de les 7 també hi haurà números de circ, enfocats a un públic familiar.
Quan esclati el darrer coet del castell de focs tota l’atenció quedarà centrada darrera de l’Escola Universitària del Maresme, a la platja del Varador. Allí començarà el que es considera el plat fort d’aquest Sarau de Circ, un muntatge titulat “Cocons” de la companyia francesa Treteaux du Coeur Volant. Acròbates, trapezistes i funàmbuls es mouen a vuit metres d’alçada, en un vaixell convertit en pista de circ. Una hora més tard, no gaire lluny, a la platja del passeig del Callao, un altre espectacle d’altura en tots els sentits: una barreja de circ i dansa a càrrec de la companyia Circo Delicia i en aquest cas amb els protagonistes penjant d’un globus aerostàtic. Un cop acabi, en quatre punts al llarg del passeig del Callao, Circ Petit, Zirkus Frak i Cronopis duran a terme actuacions d’acrobàcies aèries, trapezis, espectacles de corda, perxa xinesa i clown, fins ben entrada la matinada.
Entre cordes i trapezis
Els números de circ que els mataronins podran veure per Les Santes són el resultat final de passar moltes hores entre cordes i trapezis, d’una activitat que requereix de concentració, atreviment, tècnica i sobretot pràctica. “Suposo que moltes coses que fem les podria fer tothom amb hores d’entrenament, tot i que n’hi ha algunes que estan a l’abast de molt pocs”, pensa Jordi Mas, un jove mataroní de 25 anys de l’associació Cronopis que fa números de bàscula i equilibris amb esferes. “Penso que un dels encerts del circ contemporani és haver-se sabut nodrir d’altres arts escèniques, com la dansa o el teatre visual, i creant una certa dramatúrgia, tot i que la tècnica segueix sent imprescindible”, considera. El col·lectiu és coorganitzador, junt amb l’Institut Municipal d’Acció Cultural (IMAC) d’aquest Sarau de Circ de Les Santes d’enguany, i un exemple que el circ està vivint un bon moment i que a la nostra ciutat hi ha molta gent que n’és afeccionada. “Un dels pilars bàsics d’aquest centre de creació que és Cronopis és la formació, i al llarg de l’any fem cursos de llit elàstic, d’aeris, de dansa contemporània, d’acrobàcia, o tallers de circ amb discapacitats”, informa Marina Montserrat, també de Cronopis.
El col·lectiu, nascut a la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt, i també amb membres que havien estat a la CSOA La Fibra, té avui el seu local d’assaig en una nau del carrer Churruca, a través d’un conveni amb l’Ajuntament de Mataró. “Cal creure’s que som Ciutat Amiga del Circ, i donar l’oportunitat i les eines necessàries a les persones que estiguin treballant en aquest terreny”, considera Sergi Penedès, president de l’IMAC, i que recorda que aquests darrers anys a l’Aula de Teatre també s’imparteixen monogràfics de circ. “Estan anant molt bé. Aquest juliol hi ha una vintena de joves d’entre 13 i 17 anys apuntats al monogràfic ‘A la recerca del meu moviment’, que imparteix Ana Criado”, explica Anna Verdaguer, cap d’estudis de l’Aula de Teatre. Els joves de l’Aula mostraran el que han après el dia 28 de juliol al passeig Marítim. “De moment no ens plantegem fer cursos sencers a l’Aula al voltant del circ, perquè primer hem de consolidar l’oferta que ja tenim", explica Verdaguer.
Creadors d’universos
Tot i que sota la teulada d’uralita de la nau industrial que gestiona Cronopis el fred a l’hivern és contundent, i als mesos de canícula la calor és força insuportable, no hi ha dia en que al local, de més de 500 m2, no hi hagi persones, algunes ja professionals i d’altres amateurs, que practiquen tot de números que semblen impossibles. “Per anar bé, hauria d’assajar cada dia. Ara mateix ho puc fer quatre dies a la setmana, un parell d’hores cada vegada”, diu Eli Coll, després de practicar un número de trapezi amb Marina Montserrat. Tot seguit, Montserrat puja una llarga escala i repeteix una vegada i una altra els mateixos moviments al quadrant aeri amb Ferriol Barbena, un duet que es podrà veure al Sarau. Des dels matalassos de seguretat els dóna consells Joan Ramon: “Em vaig formar a l’Escola Superior de Circ de Brussel·les, he estat treballant al Circ Cric i ara formo part d’una companyia francesa. Quan puc, vinc a Mataró a donar un cop de mà perquè aquesta gent de Cronopis són uns veritables creadors d’universos”, opina Joan Ramon.
Tot i així, Cronopis no està constituïda com a companyia de circ, sinó que és l’entitat que gestiona, de forma assembleària, el local. Els seus membres formen part de diferents companyies, però cada mes i mig o dos mesos fan plegats un espectacle de cabaret amb públic: “Cobrem una mínima entrada per finançar l’entitat, i també ens serveix per veure les reaccions dels espectadors als números que hem preparat, abans de portar-los a altres llocs”, diu Montserrat, que tot just fa tres anys que es va “enganxar” a aquest món. “De moment treballo mitja jornada en un lloc, i l’altra mitja la dedico al circ”. A d’altres, la passió pels equilibris i pels malabarismes els ve de més lluny. Eli Coll porta en el circ una dècada sencera, però ja de ben petita “em cridaven l’atenció perquè provava de fer coses rares als gronxadors dels parcs”. A ella també la podrem veure aquestes Santes, en solitari amb una actuació al trapezi fix.
Assaig de Cronopis a la Fàbregas de paper
Comentaris