El compositor i pedagog musical Crtistòfor Taltabull va escriure, l'any 42, una versió musical del sermó de les set paraules que tradicionalment es llegeix el migdia del Divendres Sant. L'encàrrec provenia d'un dels seus millors alumnes, el mataroní Domènec Rovira, i del vicari de l'església de Sant Josep, Jaume Ximenes. L'obra es va estrenar l'11 d'abril del 1943 al Foment Mataroní, interpretada per la Coral Santa Cecília i l'Acadèmia Musical Mariana. Les dificultats economòmiques de la postguerra van fer difícil que la obra -que requeria de tota una orquestra i un cor- es pogués tornar a interpretar. Per aquest motiu, i exceptuant una adaptació de la peça per a orgue, Les Set Paraules de Jesús a la Creu del mestre Taltabull va quedar pràcticament en l'oblit.
Ara el Foment Mataroní, en collaboració amb el Conservatori de Música del Liceu, ha recuperat aquesta peça que es tornarà a interpretar en la seva versió original el proper dia 2 d'abril. El concert es convertirà en l'acte central de la celebració del centenari del Foment, que se celebra durant aquest 2004 amb diverses activitats. L'Orquestra Simfònica i els Cors del Conservatori del Liceu i les Veus Solistes de l'Escola Superior de Cant seran els encarregats d'interpretar aquesta peça sota la direcció de Manel Valdivieso. El concert, que es completarà amb l'Stabat Mater de Pergolesi, serà enregistrat per l'equip de l'emissora Catalunya Música.
El regidor de cultura, Jaume Graupera, ha puntualitzat aquest migdia durant la presentació del concert que amb aquest acte se celebra el centenari del Foment Mataroní i es ret homenatge al mestre Taltabull en el quarentè aniversari de la seva mort, però a més a més es recupera una obra que va quedar enfosquida per les circumstàncies històriques la dictadura de Franco- durant les quals va ser escrita. El vicepresident del Foment, Antoni Vilà, ha coincidit en remarcar la importància d'aquesta obra com Un important patrimoni de la ciutat, ja que va ser escrita expressament per a la Coral Santa Cecília. Vilà ha agrait, al mateix temps, la collaboració del Conservatori del Liceu que ha fet possible la recuperació d'aquesta peça.
Per la seva banda, el director Manel Valdivieso ha destacat l'ambició del mestre Taltabull a l'hora d'escriure aquesta obra. Segons Valdivieso, el compositor va ser capaç de trasnmetre el dolor i la violència de la passió de Crist amb un llenguatge entenedor i quotidià que arriba a tothom i causa un gran impacte. Per la seva banda, el director acadèmic del Conservatori de Música del Liceu, Benet Casablancas, ha fet un repàs a la trajectòria musical de Cristòfor Taltabull.
Comentaris