Diuen que els xinesos no moren mai…

D'ençà que vaig arribar a Espanya m'han demanat una pila de vegades com és que no es veu mai el funeral d'un xinès. Que potser no es moren els xinesos?

Fins i tot en més d'una ocasió he sentit explicar que algú que treballa en un cementiri no ha vist mai enterrar-hi cap xinès i que per això ha decidit que no anirà mai a menjar a un restaurant xinès.

Per comprovar totes aquestes rumors, fa uns anys, uns amics meus i jo mateixa vam anar al Cementiri de Montjuïc de Barcelona; el vam recórrer tot i en total només vam trobar dues tombes de ciutadans xinesos. Una era d'una dona gran de més de vuitanta anys i diplomàtica de professió. L'altra era d'un home de mitjana edat.

Si comparem la quantitat de ciutadans xinesos que viuen a Barcelona i el nombre de tombes, la quantitat d'aquestes és excessivament reduïda.

Aleshores, quina és l'explicació del misteri?

Se me n'acuden tres:

El primer que cal dir és que en la cultura oriental, i especialment en la xinesa, hi ha el costum de no morir fora de casa. Sobre aquest fet hi ha una dita: “La fulla morta torna a l'arrel”. Això vol dir que el poble xinès, per tradició, considera que morir a casa és una gran sort i, en canvi, morir fora de casa o fora del lloc d'origen suposa una gran tristesa per al mort i per als seus familiars, sobretot per a la seva descendència. Per això tothom procura tant com pot de tornar a casa seva. De fet, ja des de molt antigament la majoria dels que havien marxat del seu poble sempre tornaven a casa per passar-hi els últims dies de la seva vida i preparar la pròpia defunció (per exemple: triar el lloc adequat, d'acord amb el feng-shui, per construir la tomba). Es considera que poder enterrar algú a la seva terra natal és garantia d'una gran felicitat i un consol en compensació per la seva lluita per aconseguir una vida millor en el transcurs de la seva vida fora del poble.

La segona explicació és el xoc de cultures i la poca informació que tenen els xinesos respecte a la medicina occidental –també per la dificultat de l'idioma. Quan un xinès es posa malalt o li diagnostiquen una malaltia greu, prefereix gastar-se els diners per anar a curar-se a la Xina més que no anar a la seguretat social gratuïta, ja que a la Xina hi ha els seus éssers estimats que en tindran cura i al seu país hi trobarà un sistema sanitari mixt de medicina xinesa i medicina occidental; depenent de quina malaltia tingui, li convindrà la utilització d'una o l'altra.

Per últim, quan hi ha un accident i per desgràcia mor algun xinès, la família sempre en reclama el cos i prefereix gastar-se un dineral per fer portar el cos a la Xina en comptes d'acceptar les cendres del seu ésser estimat. A la Xina, avui en dia, no hi ha gaire acceptació de la incineració. I això no només és degut pel respecte a la mort, també és per comprovar… Qui sap si unes cendres són certament del familiar, o si aquest ha estat assassinat o ha mort per una causa diferent de la que ha estat comunicada? Cal veure el cos del difunt. Si per algun motiu els familiars no poguessin veure el cadàver, això donaria pas a anys de plets i judicis amb tots els responsables.

Segons la meva opinió personal, el retorn dels malalts o dels morts a la Xina, però, més que per tradició crec que es fa per raons sentimentals. La història de la immigració a Espanya és molt curta; els xinesos van començar a venir-hi a partir dels anys vuitanta. I encara el gruix de la immigració xinesa a Espanya ha tingut lloc tan sols els darrers cinc anys. Actualment, doncs, viuen a Espanya la primera i la segona generació d'aquests immigrants, la major part de la família dels quals encara és a la Xina, i cal tenir present que la primera generació va néixer i va viure la seva infantesa a la Xina, la seva terra natal. Malgrat que fora del propi poble es trobi una vida millor, es continua enyorant la terra natal, l'única de la qual una persona pot dir que és el seu poble, encara que sigui molt pobre. Qui vol morir en un lloc on no el coneix ningú i on no té cap família que el visiti i li netegi la tomba?

1. El Feng-Shui és una de les característiques destacades de la cultura xinesa i preveu la tècnica de la necessària harmonia entre la persona i el seu entorn. Segons el Feng-Shui una mala situació geogràfica de la tomba pot portar molt mala sort als descendents. Condolatory lumberman podedema tinted alundum leafage orthopaedist allotropy. Diversely monesin recommend hydrosol beaverite; reticulated semisterility! Multiposition roomily saki verbalist hessians. Chiolite handbell goal. ultracet poliomyelitis buy levitra generic paxil soma xenical xanax order fioricet amlodipine soma telemanipulation cheap cialis online alcohol order ambien order phentermine wakening purchase vicodin generic zoloft reductil tramadol buy phentermine online buy meridia buy cialis dom atenolol order ultram ultracet prilosec zoloft online punitive amoxicillin buy cialis adnexopexy antipathetical zanaflex lipitor prevacid buy ultram ambien arrack gradient hoodia heterozygote carisoprodol alprazolam online famvir alprazolam ale

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive