Jordi Merino i Noé

Del 'racistes són els altres' al 'es que m’ho fan ser'

Arrel de les eleccions al Parlament de Catalunya gairebé totes les forces polítiques han mostrat la seva preocupació, malestar o intencionalitat i pretensions en relació a l’ascens de partits denominats “racistes” o postulats “anti-altres.

No hi ha cap mena de dubte que el racisme és un dels desafiaments als que s’estan afrontant les societats contemporànies, essent un fenomen que tendeix a ressorgir i a entendre’s. Per tant no és una cosa del passat ni d’altres llocs del mon. És un fet que està en progressió i resta clar que la seva explicació – tal i com posa de relleu la sociologia i les ciències socials en general- ha de ser explicat per causes de caràcter estructural (el racisme biològic és reemplaçat per un altre de tipus cultural on les relacions de grups passen a "naturalitzar-se").

Malgrat que es va deixar d’utilitzar la paraula racisme arrel dels treballs de la UNESCO als anys cinquanta i la justificació biològica ha perdut tota credibilitat, el concepte és avui dia molt viu i, malgrat que les races no existeixen, són viscudes les situacions de desigualtat generades i s’escolten als mitjans de comunicació i en alguns discursos polítics. Qualsevol científic social que vulgui utilitzar el concepte es trobarà amb una especial dificultat per l’ús i multiplicitat de significats quotidians.

Avui dia existeix una nova situació que ha estat socialment creada: antigament existia una relació entre “nosaltres” i els “estranys”, però a l’actualitat aquests estranys ja no ho son, coexisteixen amb “els nosaltres”, hi ha contactes en molts espais i poden ser de moltes formes diferents. Formen, doncs, part d’un “altres nosaltres més ampli “ i es configuren com “uns pròxims i llunyans al mateix temps”

I aquest és proper en el moment que es donen igualtats socials, professionals, relacions veïnals, convivència a les escoles... però és llunyà quan aquestes igualtats estan per sobre d’ambdós grups. I sovint aquesta situació estructural genera conflicte, perquè fins i tot un conflicte de classe intra-obrer pot ser viscut com un conflicte ètnic.

Una explicació des de models teòrics de perquè han crescut aquest fenomen en els barris de Catalunya i Espanya és per la percepció que es te dels nouvinguts - que ja no són tan nous – que amenacen el modus de vida de la població inicial de residència en aquests. Les persones migrades venen amb una intenció manifesta de millorar les seves condicions de partida, i els grups residents pretenen no perdre la seva posició inicial ni davallar algunes dimensions de la seva vida social i econòmica. Per descomptat s’accentua més en el fet d’igual en relació a la classe social.

I en aquesta percepció d’amenaces, d’intents de millora, de no perdre... hi ha diversos factors explicatius com són: el fi de la societat industrial que desestructura les relacions socials característiques d’aquesta etapa i genera d’altres tipus de relacions; el desmantellament dels Estats de Benestar que genera incertesa que es traslladen a l’àmbit social; el model de mercat de treball que genera un procés de dualització social i augment de la pobresa; la crisis econòmica que ha augmentat l’atur, la precarietat i la recerca de culpables; la crisi de les institucions públiques que troba diverses dificultats a l’hora de garantir la socialització i convivència de la ciutadania en contexts normalitzats; i l’augment de les identitats culturals i nacionalismes basats en el fets diferencialistes.

Centrant-nos en la dimensió de la crisi aquesta ha comportat que grups de persones hagin patit una gran caiguda social: molts han perdut els seus llocs de treball o els han vist amenaçats, han vist un augment de la precarietat de les condicions de treball fent que aquests siguin més vulnerables; les famílies han començat a patir situacions de privació, augment de la pobresa i exclusió social en el seu entorn familiar o veïnal...i aquests temen perdre la seva posició inicial o status quo abans de la crisi, ja que les amenaces i el risc li són molt propers o està essent una víctima d’aquesta.

Aquest tipus de racisme té un component discursiu, és a dir són idees construïdes, intencionades i no és pas un tipus de racisme organitzat i dirigit a una acció concreta d’expulsió o confrontació. Malgrat això aquests discursos són utilitzats com a denuncia cap els detentadors del poder polític, o a moviments defensors del fet migratori, perquè consideren que no fan el suficient per a defensar els seus drets, vers la visió garantista de la dels altres.

En aquests discursos la percepció és que l’altre està guanyant i pot mantenir la seva situació mentre la seva està davallant o està essent amenaçada. I aquesta població no vol quedar fora del circuit ni d’un mínim de benestar que demanda un nivell determinat de consum, salari, nivell educatiu...

En aquesta situació es dóna a més la situació que la immigració es converteix en una raça per se, ja que aquest neorracisme ofereix una categorització que fa la funcionar com un substitut a la raça, i ara tots són estrangers ja siguin treballadors o no, nascuts en un país del tercer món o a Catalunya. I fins i tot es generen una altre tipus de subcategories en la construcció de la identitat europea comuna que crea un tipus ideal comú i d’altres que no han de ser.

Diríem que la raça no existeix; però la “raça ens explica moltes coses” en relació a les desigualtats socials. Queda necessari per tant el retorn al debat polític per a desplegar polítiques públiques integrals que treballin les diferents causes d’aquests fenomen. En cas contrari és possible que avançarem cap a models de societat poc cohesionades, molt desestructurades, polaritzades, i on els drets de ciutadania i els principis d’igualtat, solidaritat... restaran més que en dubte.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive