Projecció d'imatges de guerra durant l'acte inaugural
Projecció d'imatges de guerra durant l'acte inaugural

V. B.

Ca l’Arenas ret homenatge als que van posar la vida al servei de la cultura

La inauguració de la nova temporada del centre reivindica la cultura i la creació com a armes que cap guerra pot destruir per aconseguir la llibertat

Manuel Arpe, conservador del Museo del Prado, havia d’escollir. Acompanyat de la seva família havia conduït un camió ple de quadres de Goya i Murillo fins a la frontera francesa, camí de Ginebra. Va ser una dura travessia, fugint de les bombes del bàndol nacional, amb l’objectiu de salvaguardar els grans tresors de la cultura dels efectes de la Guerra Civil. Els gendarmes van aturar-lo i li van dir que el vehicle creuaria la frontera amb els quadres i prou. Arpe es va negar a fer baixar la família del camió, però la seva dona ho va tenir clar. “Primer els Goya, Manuel, nosaltres ja ens buscarem la vida”. Aquesta va ser una de les diverses històries a les quals va recórrer la historiadora Assumpta Montallà en el discurs inaugural de la nova temporada de Ca l’Arenas. dijous passat dia 8. Montellà, que ha comissariat l’exposició de la primera planta que es podrà visitar durant tot l’any dins del cicle ‘Art i guerra’, va emocionar els presents amb un parlament molt sentit. “Hem de fer prevaldre la cultura perquè és el que ens farà lliures, malgrat totes les guerres que hi puguin haver”, va assegurar.

Montellà s’ha encarregat d’una de les exposicions més interessants que s’han pogut veure en les quatre temporades de Ca l’Arenas. A través de documents, fotografies, objectes i plafons, ofereix un recorregut per totes aquelles figures que van ajudar a salvaguardar el patrimoni artístic mataroní durant la Guerra Civil. Personatges com l’artista Rafael Estrany o l’historiador Marià Ribas (els dietaris inèdits dels quals han estat clau en l’elaboració de la mostra), juntament amb moltes altres persones anònimes, que com Manuel Arpe, van “posar la seva vida al servei de la cultura”, va dir Montellà. La historiadora mataronina, autora del llibre La Maternitat d’Elna, creu que l’exposició permet als mataronins retrobar-se amb una part del seu passat que és “un trencaclosques massa fragmentat”, i va confiar que el seu treball serveixi com a “punt de partida” perquè molts ciutadans redescobreixin la història. “La cultura és el nostre referent, i cap guerra la pot destruir”, va concloure.

Una aposta 'valenta'

L’acte inaugural també va comptar amb la intervenció de Martí Peran, un dels comissaris del cicle Parabellum 12mm, que durant tot l’any es podrà veure a la Sala 2 i a la Galeria de Ca l’Arenas. Aquest cicle aposta per vídeos i instal·lacions d’artistes contemporanis local i internacionals de trajectòria reconeguda, que reflexionen sobre els conflictes bèl·lics analitzant els fenòmens que els antecedeixen o les seves conseqüències. Els primers treballs exposats se centren tots ells en el conflicte al Pròxim Orient, entre els quals destaca un treball dels mataronins Domènec i Sagar Malé que, a mode de documental, entrevista refugiats palestins que narren com els van expulsar de casa seva. En el seu torn de paraula, el President de l’IMAC, Sergi Penedès, va definir de “valenta” l’aposta de dedicar tota la temporada a la relació entre art i guerra. D'altra banda, la inauguració també va comptar amb la projecció de diverses fotografies de conflictes bèl·lics i amb una acció teatral.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive