El cicle Fet a Mataró se celebra ininterrompudament des de l'any 2012 per mostrar que els vincles de la capital maresmenca amb les arts escèniques són molt estrets i forts. Ho fa patent de nou l'edició d'enguany, que arrencarà el 29 de gener i s'allargarà fins al 17 de juliol, amb més d'una dotzena d'espectacles creats tots ells a Mataró. En alguns casos a càrrec d'autors locals, en altres de companyies -emergents o consolidades- que han escollit la ciutat per preparar-los. El resultat és una programació eclèctica on es donen cita el teatre, la dansa, el circ o la música, directors i intèrprets locals i d'arreu de Catalunya, obres ja acabades o en procés de creació. El vincle que els uneix: la capital del Maresme com a espai de creació.
Durant tot el cicle els espectadors no assistiran tan sols a la representació d'obres en el sentit més tradicional del terme. A més d'estrenes de muntatges ja finalitzats, també es podrà assistir a assajos oberts, preestrenes i col·loquis. Tot plegat, amb Can Gassol com a epicentre, un espai que és centre de creació escènica i alhora sala de representació ideal per a obres de petit i mitjà format. Aquesta setmana s'han presentat les sis obres dels primers mesos del cicle.
Hikikomori
Jordi Faura i Pere Vázquez
El 'Fet a Mataró' arrenca amb una de les seves propostes més particulars, un muntatge escrit, dirigit i interpretat per mataronins que se centra en la figura del Hikikomori, terme d'origen japonès que defineix els adolescents que, víctimes de la pressió social, es neguen a sortir de la seva habitació. Després de la seva estrena a Can Gassol, l'objectiu dels seus creadors és portar-la de gira per diversos instituts catalans, conscients que "la problemàtica de l'aïllament és cada cop més comuna", explica Vàzquez. Fins i tot comptaran amb un grup de psicòlegs, també mataronins, que els acompanyaran a la gira per parlar del tema amb els alumnes.
29 i 31 de gener
Insults al públic
Pilar Pla i Aula de Teatre
Una altra obra amb segell mataroní és aquesta adaptació d'un dels textos més polèmics del -ja polèmic per sí- dramaturg austríac Peter Handke. Dirigida per Pilar Pla i amb actors i actrius que han sortit de l'Aula de Teatre de Mataró, es tracta d'una obra que no s'ha pogut veure en gaires ocasions dalt de l'escenari. "Això es deu a la forma amb què interpel•la el públic", explica Toni Vellvehí, un dels integrants de la companyia. La distància entre espectadors i actors es redueix a l'extrem (no existeix escenari) així que els assistents al muntatge en cap moment poden esperar mantenir un rol passiu.
28 de febrer
Purpusii
Companyia en Diciembre
En Diciembre no són de Mataró, però sí que han trobat en la capital del Maresme un espai idoni per poder preparar el seu primer muntatge. I per trobar un col•laborador de la ciutat, Julian Waisbord en l'apartat de fotografia i vídeo. El resultat serà un muntatge de circ "físic, còmic i orínic" com diu la directora de la companyia, Bet Miralta. El muntatge, que ja s'ha pogut veure a la Bisbal, copta amb tècnics com la roda de circ i la perxa xinesa, però també el teatre de text.
Shaking Shakespeare
Moises Maicas i Josep Fadó
Els dies 4, 5 i 6 de març arribarà a Can Gassol l’estrena a la ciutat de “Shaking Shakespeare” que la darrera temporada del Fet a Mataró ja va ser al centre mataroní en la fase de creació. Aquest espectacle amb segell mataroní que combina música i teatre compta amb la direcció de Moisès Maicas i la participació del tenor Josep Fadó i el conjunt The Hanfris Quartet, entre d’altres. Fadó explica que ha hagut de fer "un exercici d'immersió" en tècniques escèniques, que, com a tenor, li són alienes. L'espectacle s'ha representat al Círcol Maldà amb èxit de crítica i públic i esperen portar-lo a un nou teatre barceloní de cara a la tardor
4, 5 i 6 de març
Maiurta
Los Galindo
Amb la garantia d'una companyia de circ amb més de 25 anys de trajectòria, arribarà a Can Gassol 'Maiurta', el darrer espectacle de Los Galindo. "Portarem el circ a Can Gassol, literalment", comenta Manel Escolano, líder de la companya, ja que Los Galindo introduiran dins el recinte mataroní una carpa de 9 metres que normalment utilitzen per a espectacles a l'exterior. 'Maiurta' es presenta com un espectacle poètic que mostra "els records i memòries d'un pallasso amnèsic", en paraules del propi clown.
2 i 13 de març
Al voltant
Daniel Rosado i Reinaldo Ribeiro
Aquests dos ballarins mantenen estrets vincles amb Mataró, ja que eren integrants de la companyia Trànsit i col·laboren habitualment amb la Direcció de Cultura. Plegats es troben en ple procés de creació de l'obra 'Al voltant', de la qual ja n'han mostrat un parell de 'work in progress'. Can Gassol viurà la seva estrena definitiva. Ribeiro explica que han volgut presentar una obra des de zero, "sense artificis ni coartades abstractes, sinó amb la voluntat de ballar junts".
10 d'abril
-
Més muntatges
A part de la mitja dotzena d'obres que s'han presentat aquest dimarts en roda de premsa, el cicle continuarà el 30 d'abril amb el procés de treball de la nova obra del clown Guillem Albà i Clara Peyu que s’estrenarà al Festival Grec 2016. L’activitat es traslladarà a Can Palauet on els dies 21, 21 i 22 de maig es presentarà “Cor Roc”, una obra - instal·lació de la companyia Escarlata Circus que ja va estar treballant a Can Gassol durant la passada temporada. Les dues següents propostes són assaigs oberts de dues peces a càrrec de dos grans de la dansa: Cesc Gelabert (1 de juliol al Teatre Monumental) i Àngels Margarit (8 de juliol a Can Gassol). Tancarà la programació l’espectacle escrit pel jove mataroní Marc Villanueva “El show de happy pollo” que es representarà el 17 de juliol a Can Gassol.
Imatge de Maiurta de Los Galindo
Comentaris