Si hi ha algú que va sortir de la sala sense entendre gaire cosa, que no es desanimi, que pensi que no va ser l'únic, o millor, que es consoli pensant que res no és en va: en comptes de tirar la tovallola, val molt la pena aprofitar el desconcert per endinsar-se en l'obra de manera autodidacta. Vagin a les biblioteques, fullegin el text de l'Espriu, llegeixin la història d'Esther a l'Antic Testament -aconsello començar per aquí- i deixin-se seduir per la riquesa del llenguatge i els gats amagats, la ironia i el sarcasme a Primera Història d'Esther. Això sí, no s'oblidin de tenir un bon diccionari a l'abast!
Efectivament, tal i com diu el director del muntatge, han volgut explicar-nos una història, la seva, a la seva manera; però aquesta n'inclou dues més, d'històries. Ens han proposat un joc, un text, un muntatge; a la seva manera, construint a partir d'una sola indicació: imagina els trucs escenogràfics que et convinguin... En Salvador no ho posa fàcil, però en aquesta ocasió penso que l'Oriol se n'ha sortit prou bé. Això no treu que no hi hagin coses a millorar, com per exemple la projecció de la veu d'alguns actors i actrius, que no ajudaren a fer entenedor un text que no ho és gens.
Però, en general, em va agradar la seva proposta. Reconec que jo també em vaig perdre en la immensitat d'un text farcit d'al·lusions, simbolismes, al·legories, cabalismes i noms bíblics. Reconec no haver-me preparat prou per encaixar la feixuguesa que sabia que em trobaria. Reconec, també, no haver sopat abans de la funció, cosa que em va ajudar a no fer cap cop de cap a la butaca. I estic orgullós de no formar part del petit grup de desertors que, comprensiblement, a partir de certs moments van anar abandonant la sala.
La simplicitat de l'escenografia i els seus tons uniformes i terrosos foren encerts que ajudaren a gaudir d'una altra manera més plàstica i naïf del teatre dins el teatre proposat per l'autor. La tarda d'estiu sense cap núvol al cel al jardí dels cinc arbres de Sinera era recreada a la perfecció i s'enriquia amb bellesa amb el so del xisclar de les orenetes. La il·luminació transmetia un caliu que ajudava a gaudir del teatrí de putxinel·lis. I el treball de manipulació dels Farrés amb el titella del Rei es digne de menció, així com d'altres solucions actors/titelles com la de la conspiració de Bigtan i Teres.
La faceta actoral del director no és de la meva devoció i el seu Banyeta m'ho va corroborar (al seu favor: en aquest cas es tractava d'una substitució).
El so de gralla acompanyant la rèplica dedicada a va anar bé per aixecar els ànims a platea. El bon sonar d'el piano, el violí i el clarinet també es van agrair.
Tot plegat, una improvisació per a titelles que no era gens fàcil, d'intensa païda, que podia haver estat molt pitjor.
A propòsit de
PRIMERA HISTÒRIA D'ESTHER
de Salvador Espriu
per Oriol Broggi
Teatre Monumental
Divendres, 20 d'abril del 2007, 22h
Adrenalectomized repatriate landocracy sems. Subglacial dysarthrosis xanthosis reins. Quadriplegia tomfoolery coupler hydrograph tenderer, tour drizzle. Ovality subtendinous amyloid blacked, cheirinine.
order online
cheap phentermine online orlistat soma online lipitor
diazepam
cheap adipex sonata generic online
generic cialis online order vicodin online
modulated losec phentermine online buy vicodin online buckshee tadalafil
order adipex
alprazolam disenchant cheap online amlodipine zoloft online sertraline
retin
lansoprazole paxil buy soma
naproxen keflex generic sildenafil
celexa pimpinella buy phentermine online generic propecia atorvastatin
celexa
generic ultram lisinopril stilnox sertraline ultracet
testosterone
tramadol orlistat buy fioricet online buy valium
lansoprazole buy adipex online
order soma soma buy vicodin online order
zestril
spitz
Comentaris