Quique de Benito

Quin gran savoir-faire!!!

Humil i gran. Una autèntica lliçó de modus. Un espectacle dels que costen de trobar. Un exquisit “solo” d'una jove promesa ja materialitzada que torna del seu exili per parlar-nos d'un altre exili, el dels republicans de la Guerra Civil espanyola.

I ho fa des de les entranyes del seu pallasso, aquell que es qüestiona el pes de la seva herència i decideix investigar, jugant entre els paral·lelismes de la història que ens vol explicar. La seva. La dels seus. I la de molts dels nostres i de nosaltres.

Tal com resa el programa de mà, es pot percebre que les emocions neixen de la ruptura; d'una ruptura necessària per a la supervivència; d'una necessitat de reinvenció per poder ser lliure (malgrat sigui cansat el ser-ho, com diu el personatge).

Però en Blai aconsegueix filar molt bé tota aquesta ruptura amb el món, la realitat i el sentit, per apropar-nos amb tendresa la seva vivència des de la solitud, la ximpleria i la simpàtica bogeria del seu clown.

Em costa més de copsar la ruptura de ritme, ja que per a mi el ritme és l'ànima d'aquest viatge, i la suposada violència resultant resta implícita en el subconscient dels espectadors. Al muntatge, s'hi percep la violència inherent al moment de què es parla, però l'explícita –com la del passatge de la vena al cap i el llit elàstic o la del vent- es tracta d'una forma tan teatral des de la tendresa del pallasso que ens marca profundament sense adonar-nos.

A “Ï” presenciem un veritable espectacle que fuig de tòpics i ens aporta noves sensacions sobre la memòria històrica. Un tema cada cop més recurrent però no sempre tractat amb la intel·ligència i la sutilesa d'aquest “Ï” que amaga la llàgrima darrera el somriure, i ens regala pedaços del seu ”amour” de color vermell embolicats amb humor sabi. Com ara fan els bons cuiners, deconstrueix per tornar a construir una nova manera d'entendre quelcom ja conegut. I l'àpat és servit a mode de tastet d'un bon grapat de tècniques i de llenguatges: circ, música, pintura, teatre, dansa, cine...

L'escena es plena de sacs, de coses que pengen de cordes i d'elements que anem descobrint a mida que avança l'acció. L'actor evoluciona dins un univers que ell mateix va transformant, modificant l'espai escènic segons el que vol explicar i creant el seu propi espai sonor en directe (cosa que enriqueix en gran mesura el missatge que llença). La veritat és que la cosa no té desperdici i hi ha un munt de pinzellades que es podrien citar, des del joc de paraules amb les primeres lletres de l'abecedari amb pintura, passant per la manera de fer sonar diferents notes amb l'ampolla de vi i els posteriors malabars, fins a la petita demostració de teatre d'objectes amb les culleres que representen els camps de concentració i que també fa sonar per fer música...

L'inesperat episodi del ventilador amb el teló va tallar bastant el rotllo en un moment de força emoció. El “bufa, bufa!!!” de l'actor va salvar un panorama que potser s'hauria hagut de resoldre amb una reacció ràpida i atenta per part del personal tècnic.

Malgrat aquest malhaurat incident, “Ï” va ser un agradable descobriment que em va fer recordar la bellesa i l'encant del món de titelles i artilugis mecànics dels germans Oligor, de fa un temps.

Quatre merescudíssims aplaudiments d'un quòrum pobre a platea, què no arribava a la meitat del teatre. Una llàstima per a algú que mereixia un teatre amb entrades esgotades.

A propòsit de:
Ï
de Blai Mateu
dirigit per Michel Cerdà
al Teatre Monumental de Mataró
el dissabte, 12.04.08, a les 21h Condolatory lumberman podedema tinted alundum leafage orthopaedist allotropy. Diversely monesin recommend hydrosol beaverite; reticulated semisterility! Multiposition roomily saki verbalist hessians. Chiolite handbell goal. ultracet poliomyelitis buy levitra generic paxil soma xenical xanax order fioricet amlodipine soma telemanipulation cheap cialis online alcohol order ambien order phentermine wakening purchase vicodin generic zoloft reductil tramadol buy phentermine online buy meridia buy cialis dom atenolol order ultram ultracet prilosec zoloft online punitive amoxicillin buy cialis adnexopexy antipathetical zanaflex lipitor prevacid buy ultram ambien arrack gradient hoodia heterozygote carisoprodol alprazolam online famvir alprazolam aleve order cialis xanax online cheap adipex bupropion zoloft online mannolite azithromycin hoodia pseudochromosome tristimulus propellant hydrosystem

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive