Pere Pascual

New Figures 2

A l'art, com a la vida, el pas de jove a adult està marcat per una línea imaginaria que és impossible de definir. Generalment, i sense saber exactament el per que, de cop i volta observem que aquell a qui teníem per un “jovenet” ha deixat de ser-ho i es situa al nostre nivell amb tots els ets i uts.

Feia ja temps que l'Eduard Novellas ens estava avisant del seu afany per deixar l'apel·latiu de “jove promesa”de l'art mataroní per convertir-se en un artista de pes en el nostre entorn. A bon segur que d'ençà aquella exposició a l'Ateneu que li quedà una mica gran però que va marcar amb les seves figures i retrats , amb aquella mirada de distanciament molt a l'estil de Hopper, un camí ben personal que ens feia ensumar el flaire d'un bon artista.

Després, les seves mostres a Ca l'Arenas,l'espai capgròs, i molt especialment la del Col·legi d'Aparelladors, van ser com els petards d'avis previs al gran espetec, que ha esclatat amb tota força en l'exposició que actualment presenta al Museu de Can Caralt a Llavaneres on poderós, mostra sense embuts la gran qualitat que atresora i que li permet fer el salt definitiu a artista adult, i a més amb un nivell de tota consideració. Ara i aquí, figures i retrats es donen la mà ja que en els dos aposta pels mateixos caràcters. Conceptualment segueix amb el domini aclaparador que li permet no tan sols vestir l'estructura de l'obra de manera perfectament adient, ja sigui mitjançant el “posat” tradicional , en el que podríem dir concepte clàssic del retrat, ja sigui en el concepte global o de grup, en el que les diverses figures es complementen, marcant per si mateixes les distàncies i els privilegis de protagonisme, per confegir un tot coral que incideix clarament en l'espectador.

Aquest potser és justament el punt clau en el treball de l'artista . Eduard Novellas no vol de cap de les maneres fer un treball que sols tingui una possible mirada, la de l'espectador. El seu és un treball de força recíproca: L'espectador mira, però alhora se sent observat per el retratat , en una dialèctica de tensions, mirades i comunicació. Una mirada dual que ens obliga a intentar endinsar-nos en els mateixos i resituar-los en els nostre àmbit personal i general.

Aconsegueix així unes obres de fermes estructures que accentuen el seu poder mitjançant el concert tècnic que desenvolupa Novellas amb tot encert. Ja sigui el dibuix que segueix el ritme gestual que tant li agrada; ja sigui el color que s'estructura pla i dispers en un joc equilibrat d'oposats i complementaris. Ja sigui fent ús del propi material estructural ( fusta , paper de diferents tonalitats) per convertir-los en part pròpia de l'obra; ja sigui amb l'atreviment d'un anar més enllà sense por de desballestar res.

Tot això configura una mostra rotunda, impactant, de molt alta qualitat en la que és difícil quedar-se amb alguna peça en concret ja que cap d'elles desmereix en res a les que l'acompanyen.

New Figures 2 és una exposició que marca ja un camí sense retorn en el treball de l'artista mataroní . Una exposició que de nou dona protagonisme a la figura i al retrat i ho fa amb la dignitat que sols els grans artistes poden expressar. Tot en una exposició d'obligada , lenta i repetida visita.

Una exposició simplement emocionant

Felicitats.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive