Quique de Benito

Lliçó de crítica

Possiblement Bernhard sigui un dels autors que millor expressi les absurditats i les foteses del món de la re-presentació i ho fa des de dins i en connexió al seu entorn, a la societat que li va tocar viure, a les seves experiències i maldecaps, i des del seu odi xop d'amor, al cap i a la fi. Thomas Bernhard s'ho carrega tot des de la seva crítica corrosiva; és implacable fins i tot amb ell mateix.

Que siguin tres dones les que encarnen els protagonistes masculins d'aquestes tres breus peces dramàtiques satíriques és un encert, sobretot perquè al seu capdavant tenim al monstre de la Sardà tirant del carro. La seva interpretació (amb aires clownescs), tan esperada després de “Wit”, arrassa amb qualsevol expectativa. Això fa que li siguin perdonats els seus petits pecats piadosos, com el de no assistir (amb motius justificats, és clar) amb les seves companyes de repartiment al cafè de dues horetes abans de la funció. És possible que el ple de la sala (l'espai 1 de l'Aula de Teatre) tingués a veure amb la seva anunciada i suposada presència, però malgrat tot en Quico Amorós, productor executiu, i l'Anna Soler Horta, la traductora, s'ensortiren prou bé. (Aprofito per aconsellar els interessats en acompanyar aquestes estones prèvies amb un cafè o un tè “self service” arribar amb prou marge de temps per evitar col·lapses davant les màquines.)

L'Anna va instruir els presents amb detalls sobre l'autor, el text i l'època, i les dificultats de la traducció. Ho va fer llegint la seva “xuleta”, amb informació prou interessant i que després va servir per entendre millor la representació. Llàstima que no es sortís gaire del guió (com amb el tema dels seus honoraris, que va arrencar somriures) provocant la baixada de defenses de més d'un. En Quico va matissar el treball de “tunejat” de l'obra per fer-la més accessible al públic en general i no permetre que fos gaudi exclusiu de la gent de la faràndula, cosa que es va aconseguir amb escreix.

El muntatge que vam poder veure fou, doncs, una lliçó magistral de crítica, bàsicament teatral però també social, servida de manera digerible per la seva directora. El plafó composat per l'amalgama de calaixos, armaris i porta és un encert que, en funcionar de paret, terra, sostre, etc, aporta moviment escènic a un text carregat de moviment mental i poca acció; cosa que també s'equilibra amb el joc metateatral que s'estableix entre personatges i narradora/acotadora, fent més visual el teatre dins el teatre i omplint de sentit les repeticions amb cadències musicals amagades pròpies de l'estil de l'autor. Potser la segona de les peces, amb la Pepa López fent de Bernhard mateix, és la més feixuga de les tres, ja que no existeix el joc abans esmentat i es centra en el diàleg, però tot i així, recursos com el de les bicicletes fan remuntar l'interés.

La coreografia i coordinació dels maquinistes a l'hora d'entrar i treure elements escènics, i la multitud de gags ajuden a empassar un text que cal tornar a revisar per anotar unes quantes sentències dignes de ser recordades per motivar reflexions sobre tot plegat. En la intimitat, sense ensurts acústics com el del primer tro de la tempesta del tercer dramolette, on Shakespeare centra les obsessions de Peymann.

A propòsit de:
TRES DRAMOLETTE
de Thomas Bernhard
per Carme Cané
al Teatre Monumental de Mataró
el dissabte, 27.10.07, a les 21h Adrenalectomized repatriate landocracy sems. Subglacial dysarthrosis xanthosis reins. Quadriplegia tomfoolery coupler hydrograph tenderer, tour drizzle. Ovality subtendinous amyloid blacked, cheirinine.
order online cheap phentermine online orlistat soma online lipitor diazepam cheap adipex sonata generic online generic cialis online order vicodin online modulated losec phentermine online buy vicodin online buckshee tadalafil order adipex alprazolam disenchant cheap online amlodipine zoloft online sertraline retin lansoprazole paxil buy soma naproxen keflex generic sildenafil celexa pimpinella buy phentermine online generic propecia atorvastatin celexa generic ultram lisinopril stilnox sertraline ultracet testosterone tramadol orlistat buy fioricet online buy valium lansoprazole buy adipex online order soma

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive