70 anys després que Pablo Picasso pintés el Guernica, la Fundació Palau de Caldes d'Estrac inaugura una exposició sobre el procés creatiu i el context històric de l'obra més coneguda del geni malagueny i d'una de les peces més rellevants de la història de l'art. Picasso pinta el Guernica és una mostra itinerant, promoguda per la Fundació Palau, la Caja de Ahorros del Mediterráneo i la Diputació de Barcelona, que es podrà veure per primer cop a partir d'aquest divendres, dia 27, a la fundació creada per Palau i Fabre al municipi maresmenc.
L'exposició, de petit format i de voluntat divulgativa, es basa en l'exhibició de les reproduccions dels dibuixos preparatoris del Guernica i de moltes fotografies de l'època. El seu objectiu és contribuir a la divulgació d'aquesta obra, explicant el context històric en què fou pintada, mostrant l'intens procés creatiu que va viure el pintor i mostrant el perquè el Guernica s'ha convertit en un símbol.
La mostra s'estructura en sis àmbits, que van des de l'encàrrec de l'obra, realitzat perl Pavelló de la República a l'Exposició Universal de París, fins a la gènesi del símbol i la conversió en un referent universal. A més, presta atenció, en un pla informatiu, al bombardeig i devastació de la ciutat basca que dóna nom al quadre, i se centra en l'intens mes de treball de gestació de l'obra, amb les fotografies preses per Dora Maar com a principal testimoni del procés. L'exposició es pot visitar fins al 2 de setembre a la fundació
Reedició literària
Paral·lelament a l'exposició, la Fundació Palau i la Diputació de Barcelona preparen la reedició de l'obra literària El Gernika de Pablo Picasso de Josep Palau i Fabre, editat l'any 1979 i dedicat a analitzar l'obra pictòrica, tant des del punt de vista artístic com històric i social, i les motivacions personals i fets històrics que van dur l'artista a la seva creació.
Divendres dia 27 · A 2/4 de 8 del vespre a la Fundació Palau
-
Un gran mural de denúncia
El bombardeig de la ciutat basca de Guernica l'abril de 1937 per part de l'aviació alemanya va provocar una enorme indignació a Picasso, fins al punt d'empènyer-lo a treballar febrilment en un gran mural, fins convertir-lo en una contundent denúncia de la barbàrie de la guerra. La càrrega simbòlica del Guernica, però, va créixer amb el pas del temps, en especial amb l'ascens del feixisme a tot Europa. El quadre és vist, ja en qualsevol context, com un referent de la denúncia dels horrors de la guerra i, per contraposició, en un reclam de la pau.
-
Comentaris