'Los Turistas' (Galaxia Gutenberg), que ha sortit a la venda aquest mes de febrer, és la novel·la que tanca trilogia que l'escriptor mataroní Jordi Carrión ha dedicat als vincles entre la història i la ficció. Es completa amb 'Los muertos' i 'Los huérfanos' i originalment estava pensada com un únic llibre, malgrat que les tres històries són en aparençaa completament diferents. "Però els personatges secundaris de cada volum creen una trama invisible que els acaba unint", explica l'autor.
'Los turistas', que com els altres dos llibres de la trilogia es pot llegir de manera independent, se situa a l'any 2000 per explicar la història d'en Vicent, que porta 10 anys passant els dies a l'aeroport londinenc de Heathrow, estudiant els passatgers i intentant adivinar les seves vides. Fins que un dia decidieix embarcar-se en el mateix avió que una dona gran molt misteriosa, cosa que el portarà a un periple demencial arreu del món. La novel·la permet a Carrion reflexionar novament sobre un dels seus temes fetitxe: el viatge i el turisme. "Crec que tots som les dues coses a la vegada: turistes que ens emocionem i aprenem amb les nostres experiències lluny de casa, però també viatgers cansats per la repetició i la inèrcia".
Els fils que uneixen Los Turistas amb els dos volums anteriors es troben a dos nivells. Per un costat, els elements de ciència ficció, memòria històrica, aventura, misteris i persecucions que conformen l'acció de les tres novel·les (Carrión reconeix que el toc de novel·la d'aventures que tenen tots aquests treballs l'ha rescatat de la seva joventut com a jugador de rol i lector de còmic i de ciència ficció). Per l'altra, la trama subjacent protagonitzada pels secundaris, que al llarg de les tres novel·les ideen, roden i exhibeixen una sèrie de televisió (un altre tema clau en la vida i obra del mataroní, autor d'assaigs sobre la ficció televisiva com Teleshakespeare). "Parlo sobre la creació d'una obra d'art, sobre la manera com es creen projectes en col·laboració amb altres artistes i quines són les conseqüències de dur-ho a terme", reflexiona l'escriptor.
Confluència de fascinacions
Carrión, amb aquesta trilogia, entén que ha aconseguit entrecreuar els temes que més el fascinen. En primer lloc, "l'obsessió amb els relats dels supervivents de l'extermini nazi", com diu l'autor, en referència a Primo Levi, Imre Kertesz o Jean Amery; i després, amb "tota la tradició d'escriptors que van trobar noves formes de parlar del món contemporani", com Walter Benjamin o Ricardo Piglia. I a tot plegat s'hi suma la irrupció de les sèries de televisió, un fenomen en auge que no sembla tenir aturador i que Carrion ha seguit molt de prop. Com hibridar, en altres paraules, la tradició literària amb els temes que plantegen les noves sèries en àmbits com Internet i el transmedia.
-
Noves aventures
Ja fa temps que Carrion va lliurar a Galaxia Gutenberg l'escrit conjunt que l'editorial ha acabat publicant en forma de tres novel·les independents ("una edició preciosa", explica Carrion). El 2016, però, sortirà a la venda en un únic volum. En tot, cas, l'autor mataroní ja s'ha embarcat en noves aventures. El dia 10 de març el CCCB inaugura una exposició de la qual n'és el comissari, "Variacions Sebald", dedicada a l'escriptor alemany W. G. Sebald, sobre el qual Carrión va dedicar la seva tesi doctoral. D'altra banda, l'escriptor també ha publicat un còmic de no ficció amb l'il·lustrador Sagar Forniés, 'Barcelona. Los vagabundos de la chatarra', i prepara un assaig sobre els passatges de la capital catalana
-
Comentaris