A diferència del que passa amb el públic
d'altres espectacles com el teatre o el cinema,
el que assisteix a una actuació castellera té un
paper molt més actiu que no es limita tan sols
a aplaudir al final de la funció. Per començar,
té la possibilitat de participar-hi de ple. Ningú
s'imagina una persona aixecant-se del seient a
la platea del teatre i pujant a l'escenari per barrejar-
se amb els actors. En canvi, en qualsevol
moment, l'espectador o espectadora d'una actuació
castellera pot posar-se a la pinya i formar
part de l'estructura. Aquesta possibilitat, lluny
de suposar un problema, és agraït per les colles
castelleres ja que, com més gran és la base, més
estable és la construcció.
El fet que qualsevol pugui formar part d'una
pinya dóna un valor afegit a tots aquells que es
troben a la plaça i decideixen donar un cop de
mà en un moment determinat. L'únic requisit
indispensable és treure's el rellotge i les ulleres i
abaixar el cap per evitar lesions
en cas de caiguda. Evidentment, formar
part d'una pinya porta implícit no poder veure el
castell, però permet viure'l des de dins.
Una altra de les peculiaritats del públic casteller
són els diferents estats d'ànim que mostra
al llarg d'una actuació. De les mostres d'alegria
a l'hora d'aconseguir un castell, al silenci més
respectuós durant l'elaboració de l'estructura
(sobretot quan es tracta de pilars imponents
com el pilar de set amb folre o el pilar de vuit amb folre i manilles) passant pel patiment, els
nervis i els crits de sorpresa quan es desploma
una construcció. Així doncs, el públic de la plaça
sol combinar una llarga col·lecció de sensacions
a les quals cal sumar el cansament que propicien
moltes actuacions, sobretot a finals de temporada,
quan es munten les construccions més imponents.
L'excessiva durada de les actuacions
és un dels principals handicaps. El fet que sovint
els castells hagin de muntar-se i desmuntar-se
abans de tirar-se definitivament comporta que les
hores passin sota un sol de justícia, un problema
al qual estan avesats tots aquells aficionats als
castells però que en el cas dels nouvinguts pot
resultar una autèntica molèstia.
D'altra banda, els castellers que estan a la plaça
solen detectar el grau d'experiència del públic
que tenen davant. I no només pel fet d'actuar
en localitats històriques com Vilafranca o Valls
(on el coneixement del món casteller està molt
més arrelat que en poblacions sense cap mena
de tradició) sinó també per les reaccions de la gent que es troben a la plaça.
En una ocasió,
els Capgrossos van participar en una gala al
Palau Sant Jordi organitzada pel Rotary Club.
La majoria dels milers d'assistents eren nordamericans.
Els nombrosos crits i flaixos durant
el transcurs del castell van anar en augment.
Per què criden tant? Si només és un castell de
set pisos!, va preguntar un cop a baix una de
les nenes que va pujar a dalt de tot. L'anècdota
il·lustra la diferència entre un públic entès (que
no aplaudeix fins que l'enxaneta fa l'aleta) o
un de novell (que sovint trenca el silenci quan
encara no s'ha coronat el castell).
La importància de la pedagogia
A Mataró el públic coneix perfectament
els tempos dels castells i és respectuós amb les
construccions, tot i que encara cal fer molta pedagogia.
Molts mataronins són coneixedors de
l'èxit fulgurant de la colla, però no diferencien
els castells de gamma alta dels que no ho són o
no aprecien la dificultat d'una construcció. Cal
encara molt més temps ja que amb deu anys és
impossible que els ciutadans dominin tot el que
rodeja aquesta tradició.
Una prova: quan un castell tremola de valent,
s'intueix que la llenya està pròxima i l'aixecador
i l'enxaneta es troben ja força amunt en un sisè
pis d'un castell de nous pisos, per exemple és
habitual que el responsable de la canalla o el
mateix cap de colla l'animin a seguir pujant. En
una plaça novella es pot interpretar que volen
aconseguir coronar el castell sigui com sigui i
que no els importa la integritat física dels més
petits. Un públic entès, en canvi, sap que el pitjor
que li pot passar a la canalla és que li caiguin els
més grans del castell a sobre i que pujar amunt
li evitarà possibles lesions.
Actuació castellera a Tarragona
Comentaris