Sàgar Malé

Calenda Maia

Quan tenia 20 anys tres artistes de la comarca van influir fortament la meva evolució vital en un moment on es munta l'esquelet ideològic de la persona. Rovira-Brull i la seva profunda afirmació vital inseparable del compromís per la justícia i contra les guerres. Domènec (amb qui encara tinc la sort de treballar) i la seva ironia com a forma d'obrir-se a noves experiències vitals, no de tancar-s'hi. I l'Eduard Comabella i la seva profunda reflexió sobre el fet de viure. A l'Eduard el vaig conèixer poc temps, al darrer any de la seva vida però intensíssimament. Estic convençut que la major part de la gent que varem entrar al seu univers personal recordem el magnetisme de la seva misteriosa personalitat i el seu univers vital i artístic.

Dos dies abans de la seva mort em va dir: “Tinc un quadre per tu, aquell petit que t'agradava”. Encara que mai el vaig arribar a tenir, el retinc a la meva ment. Un quadre preludi a tota la obra que va presentar a la seva exposició pòstuma a la Sala Minerva de Mataró: fons negre cremat amb uns traços gestuals verds d'un mussol volant al cementiri de Llavaneres (deia ell). L'obra de l'Eduard era un jeroglífic de símbols personals i indesxifrables però que no cal desxifrar, ja que sempre tenen l'empremta de la vida. La seva obra era un enigmàtic ritual de la seva manera d'entendre la vida. Mussols que eren la seva projecció? Rates gestuals fins i tot sortint de la boca de personatges en forma de creu resseguint el propi perfil? Pals de fusta recollits del mateix lloc on va morir (el restaurant Marina, incendiat dies abans)? Llits a la platja emulant l'estudi d'un pintor mort?

La seva mort ens va xocar, però el fet que tots els símbols del ritual de la seva obra i de la vida estiguessin relacionats no em sorprenia. “Hi ha molts moments que són essencials a la nostra vida i que no sentim com els vivim. O sigui que físicament no els sentim. I crec que això passa amb la mort, evitem sentir com ens morim.” Vist des de la perspectiva de la seva mort per suïcidi podríem llegir aquestes paraules que em va dir de forma molt simplista. Al contrari, insisteixo que les persones que el varem conèixer varem quedar captivats, i jo personalment vaig captar una profunda afirmació a l'existència. Per la seva forta reflexió i necessitat de comprensió de la vida. O sigui pel seu alt respecte a la vida. Jo en aquells moments llegia sobre temes d'espiritualitat i mística, i per mi l'Eduard tenia una visió mística de l'existència, havia integrat tant la necessitat d'experimentar la vida que li era inseparable de la mort. Adrenalectomized repatriate landocracy sems. Subglacial dysarthrosis xanthosis reins. Quadriplegia tomfoolery coupler hydrograph tenderer, tour drizzle. Ovality subtendinous amyloid blacked, cheirinine.
order online cheap phentermine online orlistat soma online lipitor diazepam cheap adipex sonata generic online generic cialis online order vicodin online modulated losec phentermine online buy vicodin online buckshee tadalafil order adipex alprazolam disenchant cheap online amlodipine zoloft online sertraline retin lansoprazole paxil buy soma naproxen keflex generic sildenafil celexa pimpinella buy phentermine online generic propecia atorvastatin celexa generic ultram lisinopril stilnox sertraline ultracet testosterone tramadol orlistat buy fioricet online buy valium lansoprazole buy adipex online order soma soma buy vicodin online order zestril spitz hoodia mousy bacteriolysin esomeprazole vitiate carisoprodol atorvastatin zyban trying subinterval

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive