Gravats dels artistes exposats a Can Palauet
Gravats dels artistes exposats a Can Palauet

Vern Bueno

Bacon, Christo i altres mestres del gravat deixen la seva empremta a Mataró

Can Palauet mostra una cinquantena de gravats, aiguaforts i litografies a l'exposició “L'empremta de l'artista”, de la Fundació La Caixa

La Sala d'Exposicions de Can Palauet mostra des d'ahir dijous, dia 4, una extensa mostra de la col•lecció d'obra gràfica de la Fundació La Caixa. Es tracta d'una cinquantena d'aiguaforts, litografies i gravats, reunits sota el títol de “L'empremta de l'artista” i creats per catorze artistes de gran renom, com Francis Bacon, Christo, Antonio Saura o Robert Whitman. El conjunt d'obres, adquirits per La Caixa als tallers de gravat Polígrafa de Barcelona, conformen una “exposició complexa per la barreja d'autors que reuneix”, segons va explicar la seva comissària, Anna Palomo. Un dels reptes de Palomo, per tant, ha estat donar sensació d'unitat i continuïtat a una exposició que reuneix tendències i creadors molt variats.

Durant la presentació de “L'empremta de l'artista”, que va congregar una cinquantena de persones Palomo va voler aclarir que els gravats “no són reproduccions”, sinó “obres originals seriades, en què els artistes participen en el procés de producció des de bon principi”. Segons va apuntar, els creadors presents a la mostra comparteixen el fet d'haver-se “endinsat en una nova tècnica de treball, que fuig de l'habitual solitud del creador, per treballar amb mestres gravadors que aporten la seva visió i opinió”.

Bacon brilla amb llum pròpia a la mostra, amb quatre aiguaforts que expressen “un univers molt particular”, segons Palomo. Com va ser habitual al llarg de la seva trajectòria, l'artista britànic presenta individus isolats, en un aïllament que traspua incomunicació i soledat. Les obres de Bacon comparteix sala amb el basc Darío Villalba, un artista en teoria contraposat però que, com va recordar Palomo, comparteix amb el pintor britànic els seus orígens en l'expressionisme i la defensa de la pintura figurativa.

Lorca i els edificis embolicats
Can Palauet acull diversos gravats de l'artista búlgar Christo, que mostren la seva faceta més mediàtica i coneguda: construccions com el Flatiron Building de Nova York, la Puerta de Alcalà de Madrid, el Pont Alexandre III de París, l'Òpera de Sidney o la Catedral de Colònia, totes elles completament embolicades. “L'objectiu de Christo és fer evident el què sovint obvia la mirada”, va apuntar Palomo. Creuant una porta, s'arriba a l'espai que mostra la sèrie de vuit litografies que Josep Guinovart va dedicar a l'obra Un Poeta en Nueva York, de Federico García Lorca. Les peces de Guinovart comparteixen sala amb l'obra abstracta Lamento a Lorca, del californià Robert Motherwell.

Per últim, la sala central de Can Palauet exhibeix les obres de la col•lecció “amb més influències picassianes”, segons la comissària, com és el cas del pintor de Cuenca Antonio Saura, influenciat tant per l'artista malagueny com per Goya. L'exposició també guarda un lloc per a Joan Ponç, un dels fundadors de Dau al Set, l'obra del qual també es pot veure aquests dies a la Fundació Palau de Caldes d'Estrac.

Arxivat a:

Comentaris

Amb la col·laboració de

Generalitat de Catalunya
Logo Capgròs
  • Capgròs Comunicació, SL
  • Ronda President Irla,26 (Edifici Cenema) 08302 Mataró (Barcelona)
  • Telèfon: 93 312 73 53
  • info@capgroscomunicacio.com
  • redaccio@capgros.com
  • publicitat@capgros.com

Associat a l’àrea digital

Amic mitjans d'informació i comunicació

Web auditada per OJD Interactive