Mataró llueix la Presó amb dos festivals en un mes

Cugat Comas

Mataró llueix la Presó amb dos festivals en un mes

El LAVS sobre arts visuals i sonores i el Panòptic sobre cinema i pensament reforcen la referència de la seu de Mataró Art Contemporani

La Presó és, probablement, l’equipament cultural més singular que té Mataró. Un antic penal que amb més d’un segle i mig d’història, un edifici paradigmàtic del primer modernisme i alhora un centre d’art contemporani on hi passen coses cada dia. Alhora, també, una mena de viver d’iniciatives que hi neixen, creixen i floreixen. Entre d’elles, dos festivals que es concatenaran durant les properes setmanes: el LAVS i el Panòptic.

Mataró vol lluir la Presó i ho vol fer de bracet amb els impulsors de dos certàmens que assoleixen la cinquena edició amb el format consolidat i la vigència del que proposen no tan sols intacta, sinó cada cop amb més arguments sobre la taula.

La presentació dels festivals, a la Presó

LAVS, del 21 al 30 d’abril 


LAVS és en realitat l’acrònim de Laboratori d’Art Visual i Sonor i recorre la relació entre imatge i so en base a l’experimentació amb la tecnologia. Durant dos caps de setmana els assistents al M|A|C Presó podran gaudir de jam sessions d’electrònica, xerrades, d’instal·lacions amb música generativa, una instal·lació lumínica reactiva, una instal·lació, una instal·lació i vídeo interactiu a partir de fotografia fotoquímica, jocs interactius i projeccions, entre altres.

 El festival fa una aposta clara pels menuts de la casa i programa dues activitats familiars: un tastet d’instruments d’electrònica i un taller de Painter robot en el qual els participants crearan el seu propi robot que pinta sol.

Un dels seus impulsors és Raul Sala que assegura que “l’escena que nosaltres programem, la de la música més experimental, és una de les que li costa més tenir un espai i alhora és ben potent a nivell de creadors a la ciutat”. Defineix el propòsit de LAVS com “fer que un públic ampli tasti el que li agradi i trobi altres coses que no ha vingut a veure” i defensa el LAVSKids perquè “el públic infantil està preparat per experimentar amb totes les propostes interactives que proposem, fins i tot més que l’adult”.

El LAVS arrencarà amb una jornada temàtica dedicada a la dona en el món de l’electrònica


Panòptic, de l’11 al 14 de maig


Després d’un festival, l’altre. I de l’electrònica al cinema. El cinquè Panòptic tornarà a explorar la relació entre tecnologia i societat combinant cinema, arts viasuals i pensament. Un festival que col·labora amb altres realitats com Aiguamoll Records o Mataró LGTBI i que explica Roc Domingo que “volem dedicar a l’impacte mediambiental de les tecnologies i l’era digital, repassant els processos extractivistes tan naturals com socials que suposa la tecnologia, la contaminació o les desigualtats que generen les cadenes de subministrament”.

El dia 11 de maig el festival s’inaugurarà amb l’obertura de l’exposició El pati del darrere*, a cura d’Azahara Cerezo i la participació dels artistes Paula Artés, José Iglesias G Arenal i el Col·lectiu Estampa. Tot seguit es projectarà Sonne Premiada al Festival de Berlin com a Millor Òpera Prima de la secció Encounters, i seleccionada al Festival de Sevilla 2022 i a l’IndieLisboa 2022, entre altres. L’exposició es podrà visitar fins el 18 de juny.

 El festival combinarà la programació entre La Presó i el Cafè Nou i oferirà debats sobre la intel·ligència artificial, programació familiar, exposicions, un vermut electrònic i la tradicional secció oficial de curtmetratges amb sis films que optaran al Premi del jurat i el Premi del Públic del Panòptic 2023.