La mataronina Marga Viza. Foto: R. Gallofré

Vern Bueno Casas

Fent cultura des d’una icona gaudiniana

La mataronina Marga Viza és la Directora de Cultura de la Fundació La Pedrera Catalunya. Treballa en aquest edifici modernista des de fa més de 20 anys

Marga Viza porta gairebé 25 anys treballant en un dels edificis més icònics de Barcelona i del modernisme a nivell mundial: La Pedrera. L’emblemàtica creació d’Antoni Gaudí al Passeig de Gràcia és un centre cultural gestionat per la fundació que porta el mateix nom, de la qual aquesta mataronina n’és la directora de l’àrea de Cultura. Aquesta llicenciada en Història de l’Art i Màster en Gestió i conservació del patrimoni natural i cultural hi va entrar l’any 1993 i des de llavors s’ha encarregat d’àmbits molt diversos, des de les exposicions d’art fins a l’àrea de territori i paisatge. “Sóc una amant de la cultura i de la natura, així que compaginar els dos temes sempre m’ha encantat” resol la maresmenca, que ja fa més de dues dècades que viu a Premià de Mar. “És que em va raptar un premianenc”, bromeja. Avui s’encarrega de coordinar totes les activitats culturals que es duen a terme a La Pedrera, que abracen un ventall molt ampli. “La cultura és el que ens diferencia com a país i el que ens forma, sense ella estem coixos”, assegura.

“La cultura és el que ens diferencia com a país i el que ens forma, sense ella estem coixos”

El concepte de Cultura és molt ampli al programa de La Pedrera
La cultura és art, és dansa, és teatre, però també és ciència, és tradició popular, és gastronomia... Hi ha temàtiques molt diverses que es poden englobar dins seu, però en aquest país això costa d’entendre perquè tenim certes mancances

No sembla que la cultura sigui un element primordial avui
En un Ajuntament quan toca retallades els primers pressupostos que ho pateixen són els culturals, perquè s’entén que no és tan primordial com altres aspectes. Molt discutible

Com és treballar a La Pedrera?
És un plaer i un privilegi, i continua tenint quelcom màgic. Encara hi trobo detalls i genialitats gaudinianes en les que no m’havia fixat. I no només és una genialitat, també és un edifici molt més pràctic del que sembla, ple de llum, molt ben pensat, amb una compartimentació diàfana com si fos la d’una oficina moderna. 

I com gestioneu l’allau de turistes?
Distingim entre usuaris, els que fan la visita turística i se’n van; i els beneficiaris, que vénen a les nostres activitats culturals, com ara concerts o exposicions. Ens interessa molt el públic autòcton, que d’entrada no et ve perquè pensa que això és “can guiri” 

Barcelona pateix excés de turisme?
L’Ajuntament ara s’està movent, però perquè la situació ja s’ha descontrolat. El volum de turistes va in crescendo, crec que afortunadament, però a llocs com Sagrada Família o Ciutat Vella els veïns ja no poden més. El consistori s’hi ha posat quan la cosa ja feia mal. 

Com veus Mataró des de lluny?
Sembla que amb ganes de reactivar-se després d’anys estancament i de mantenir un perfil cultural massa baix. La ciutat ha de saber jugar les seves cartes, té un recorregut arqueològic i patrimonial important i artistes que s’haurien de reivindicar més. Ha fet un bon esforç en col·locar la Nau Gaudí al mapa, però què passa amb la Casa Coll i Regàs? És l’any Puig i Cadafalch i ja som al maig i encara no s’està notant gens.