Pou de glaç prop de can Cals

laMalla.cat

De Fonteta a Fitor

L'itinerari s'endinsa en la història i en un entom natural de Fitor, el sector més oriental de les Gavarres, constituït per una península muntanyosa amb una plana central d'on davallen diverses valls amb les rieres encaixades. La vegetació és espessa i boscosa, on el suro és l'arbre dominant. El poblament de Fitor és immemorial, així ho avala el fet de constituir la concentració dolmènica més important del Baix Empordà. Fitor també havia estat pas obligat dels camins que comunicaven Girona i l'Empordà cap a Palamós, el trajecte més curt i històricament més segur. És un recorregut d'uns 16 quilòmetres.

Sortirem del poble de Fonteta, un petit nucli medieval que pertany al municipi de Forallac, situat a un quilòmetre i mig a llevant de la Bisbal d'Empordà. El punt de partida serà la font que hi ha al capdamunt del carrer de la Constitució.

Quan haurem caminat poc més de mitja hora trobarem la creu dels frares, un petit coll estratègic que separa les aigües de la riera de la Marqueta de les que van al pla de Fonteta. Un xic més avall podrem optar per agafar un camí que surt a la nostra dreta i s'enfila al puig de Miraviles des d'on es pot contemplar una magnífica panoràmica sobre les Gavarres.

Caminant mitja hora més trepitjarem ja els antics dominis de Fitor en un petit collet i cruïlla de camins. El sender de la dreta ens portaria a les ruïnes del que fou el mas Anguila. El camí de l'esquerra s'enfila cap al Falguerar. Nosaltres continuem recte i començarem a baixar fins a trobar la riera de la Marqueta, tot caminant uns 10 minuts.

Travessem la riera de la Marqueta que recull les aigües de la riera de Fitor i la Cavorca que s'han agermanat aigües amunt. A la nostra esquerra, enmig de la vegetació, s'aixeca una paret rocosa anomenada roca del duc. El camí que seguim comença a pujar cap a la plana de Fitor.

Després de seguir paral·lels a la riera de Fitor, quan haurem caminat uns 20 minuts més, arribarem als contraforts de can Cals, mas important de Fitor, sortosament restaurat i dels pocs que encara són habitats. A peu del camí podrem observar les restes del que fou un pou de glaç, una activitat industrial peculiar que es desenvolupà a les Gavarres durant els segles XVII i XVIII i que aprofitava l'aigua de les rieres per desviar-les a una bassa on es glaçava i s'emmagatzemava als pous de glaç.

El camí, excavat a la roca, s'enfila força i encara es poden observar les empremtes de les rodes dels carros que transitaven per aquesta via. Passarem per can Merina, un mas enrunat a prop de l'ermita de Fitor. En menys de mitja hora trobarem ja l'església parroquial de Fitor, consagrada l'any 948 i dedicada a Santa Coloma. El conjunt arquitectònic és romànic i d'una bellesa extraordinària, on destaquen els absis del segle X, una bona part dels quals estan construïts amb la tècnica anomenada 'opus spicatum' i el campanar, amb una torre de finestres geminades, decoració d'arcs cecs i coberta piramidal.

Tornada visitant els dòlmens
Per tornar a Fonteta us recomanem seguir el camí que coincideix amb el GR-92 fins al mas Plaja. En direcció a Fonteta s'arriba a la cruïlla del camp de la Lloreda, es tomba cap al camí que puja en direcció oest cap a la serra de Cals on trobarem els dòlmens de: Treus peus, Serra de cals i Tres caires. Més tard es passa pel Falguerar on el camí davalla cap a Fonteta. Aquesta proposta ens permet una visita a una de les zones megalítiques més importants de l'Empordà i a la vegada tornar per un camí diferent i molt atractiu.