“Furufuflu”, del ballarí Magí Serra

Fet a Mataró: experiments amb el llenguatge teatral

El cicle ofereix un total de set espectacles de creadors, joves o experimentats, que fan apostes de risc a l’escenari

“Anar a l’arrel, a l’essència, a la profunditat de la senzillesa, amb un llenguatge que no sé si és nou o és vell, però que és el meu”. Així descriu el ballarí Magí Serra el seu nou espectacle de dansa, ‘Furufuflu’, el proper espectacle que es podrà a veure a Can Gassol dins del cicle Fet a Mataró, el proper diumenge dia 25. Serà en format d’assaig obert, amb comentari final amb el públic per intercanviar impressions. El muntatge, segons el propi Serra, “treballa la dansa d’una manera molt física i arquitectònica”, presentant-se com “una reflexió sobre l’aparició del moviment”.

‘Furufuflu’ és el proper espectacle que es podrà a veure a Can Gassol dins del cicle 

La descripció d’aquest muntatge encaixa perfectament amb la filosofia del ‘Fet a Mataró’, un cicle plenament consolidat dins la temporada d’arts escèniques. Creadors mataronins, o bé que han fet estades a Mataró per preparar els seus muntatges, són els protagonistes d’aquest cicle, on l’experimentació amb el llenguatge teatral és la norma, i que apel·la a un públic interessat en les arts escèniques poc convencionals.

El certamen presenta enguany un total de set propostes. Havia de començar el passat 7 de setembre amb ‘Menar’, un espectacle de dansa i circ amb Roser Tutusaus i Joan Català, però la lesió de la ballarina ha obligat a posposar-lo. Després de ‘Furufuflu’, el següent espectacle serà ‘Temps’, del pianista Mateu Peramiquel, amb la ballarina i coreògrafa estoniana Julia Koneva com a protagonista. Un combo de música en viu i dansa que es pregunta sobre la naturalesa i la percepció del temps. “Hem creat molt des de la improvisació, apostant per un muntatge més abstracte i efímer que el meu anterior projecte, molt més basat en la narrativa teatral”, va explicar Peramiquel.

Música a les fàbriques
El 8 d’octubre, també a Can Gassol, s’estrenarà una producció amb accent mataroní, la més ambiciosa de tot el cicle. Es tracta de “Fàbriques de sons”, que uneix el Cor Ciutat de Mataró, la Coral Cantiga i el director mataroní Josep Rodri, entre d’altres. Plegats, reten homenatge al passat industrial català, especialment als sons i músiques que hi predominaven a finals del segle XIX i principis del XX. Les colònies industrials van ser un dels bressols del cant coral amb iniciatives com els Cors Clavé. “No farem un concert normal i corrent, sinó que intentarem explicar una època a través de la seva música”, va apuntar Rodri. A més dels dos cors, també hi haurà un pianista i un acordionista, ballarins, rapsodes i peces audiovisuals. Un espectacle perfecte per presentar-lo en entorns fabrils, com ara Can Gassol.

Més muntatges
Atempo Circ i Marasma Zibra oferiran el 27 de novembre un assaig obert del nou espectacle, “Pulso”. Del circ es passarà a la dansa amb la nova proposta de la directora i coreògrafa Àngels Margarit el 17 de desembre, en aquest cas al Teatre Monumental. Consolidada com una de les grans creadores de dansa del país, Margarit convida als espectadors a l’assaig obert de les seves noves peces “Back Àbac” i “Loopapool”. De nou a Can Cassol, es podrà veure un altre assaig obert, en aquest cas de circs amb la Companya ES. Eva Szwacer i Emiliano Alessi hi presentaran “Polos”.